Compensatiefonds bos, natuur en landschap

ASSEN - Met het instellen van een financieel compensatiefonds kunnen ruimtelijke ingrepen die ten koste gaan van bos, natuur en landschap financieel eenvoudig gecompenseerd worden. Met name voor kleinere recreatie-ondernemers geeft dit bij uitbreiding binnen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) minder rompslomp. Volgens gedeputeerde Rein Munniksma past het hanteerbaarder maken van regels voor ondernemers met behoud van de beoogde bescherming en kwaliteit van de EHS in het project Natuurlijke Recreatie in Drenthe van de afgelopen jaren. Het project laat zien dat recreatie, natuur en ondernemerschap in samenhang tot ontwikkeling kunnen worden gebracht.

Dit is juist in deze tijd van belang: “Omdat een groot deel van de Drentse recreatiebedrijven in de EHS ligt of er tegen aan, lopen zij tegen het compensatievraagstuk aan. Wanneer ze willen uitbreiden moesten ze er tot nu toe zelf voorzorgen dat elders vervangende natuur aangelegd werd. Dit is zeker voor de kleinere ondernemers niet altijd mogelijk. Ze hebben vaak hun handen al meer dan vol aan het in goede banen leiden van hun eigen uitbreidingsplannen. Met het instellen van een compensatiefonds is nu ook financiële compensatie mogelijk, waardoor de ontwikkelingsmogelijkheden voor ondernemers minder stagneren”.

Het compensatiefonds wordt onder gebracht bij het Groenfonds. Ondernemers met een compensatieplicht kunnen hierin geld storten. Compensaties die een belangrijke bijdrage leveren aan het robuuster maken van de EHS leveren, kunnen bij het Groenfonds gemeld worden. Partijen als DLG, Staatsbosbeheer, Het Drentse Landschap, Natuurmonumenten en Drents Particulier Grondbezit zijn belangrijk bij de realisatie van de compensatieverplichting.

Met het instellen van een compensatiefonds wordt tevens tegemoet gekomen aan het amendement van PS van 2 juni 2010 en de wens van de Recron om tot een dergelijke faciliteit te komen.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda