Update Schuldhulp & Dienstverlening

?Kedengedeng, kedengedeng?? Beste mensen, November was weer een intensieve maand met vele ontwikkelingen. Afgelopen maand volgden elf nieuwe maatjes een training en er vonden gesprekken plaats om hen in te zetten als maatje. Enkele hebben al een ?huishouden? toegewezen gekregen. Ook de terugkomavond van 29 november werd goed bezocht Dhr. Jan Groen, woonconsulent van Domesta was uitgenodigd om deze avond aanwezig te zijn. Hij hield een boeiend referaat over de ontwikkelingen binnen DOMESTA m.b.t. schuldhulp- en dienstverlening.
Melding:
Wanneer er een betalingsachterstand ontstaat wordt rond de 8ste dag een eerste melding aan de betrokkene gezonden waar in wordt verteld dat de betaling voor de nieuwe maand mist. Na 18 dagen wordt een tweede melding gedaan.
Bellen en e-mail en huisbezoek Bij de tweede melding wordt betrokkene gebeld, ge-e-mailt of ge-sms-st. Indien dat rond de 8e dag van de daaropvolgende maand niet heeft geleid tot betaling vind er een huisbezoek plaats. Is men niet thuis en is dit ook het geval bij een 2e huisbezoek volgt een rode kaart, dit om een traject met de deurwaarder te voorkomen.

Als er op de 25e dag nog geen betaling binnen is wordt de betrokkene gebeld, ge-e-mailt of ge sms-st. Indien dat op de 14e dag van de daaropvolgende maand niet heeft geleid tot betaling volgt een eerste poging tot huisbezoek plaats. Is men niet thuis en is dit ook het geval bij een 2e huisbezoek volgt een rode kaart, dit om een traject met de deurwaarder te voorkomen.

3e maand en nog geen betaling binnen?
Indien er geen contact heeft plaats gevonden wordt een 14 dagenbrief gezonden waarop het hele bedrag aan achterstand wordt verzocht te betalen verhoogd met 15%. Betaald men binnen die 14 dagen dan wordt de verhoogde 15% kwijt gescholden. Komt er geen reactie dan wordt de deurwaarder ingeschakeld. Na 3 maanden wordt vonnis gewezen door de rechter en kan tot ontruiming/ woninguitzetting worden over gegaan. Er kan ook eerder dan 3 maanden vonnis worden gewezen, alleen bij een achterstand van 3 maanden of meer betreft dit een ontruimingsvonnis, is de achterstand minder dan 3 maanden dan betreft dit een betaalvonnis.

Aanvullende informatie n.a.v. de bespreekpunten:
1. Stappenplan:
Wordt het hele incasso proces (kort/ zakelijk/ overzichtelijk) vanaf de 1e brief/ informatie aan huurders bekend gemaakt. Doel: mensen meteen confronteren met elke verzwarende stap. Dit is niet het geval. Echter dit is wel een goed idee en zal binnenkort uitgewerkt worden. Bedankt voor het meedenken.

2. Op vragen m.b.t. huurtoeslag:
“Stimuleert Domesta rechtstreekse betaling huurtoeslag aan de corporatie?” Nee.
Dat is bewust omdat uit proeven/ onderzoeken is gebleken dat dit geen invloed heeft op de hoogte van de huurachterstanden. Daarnaast blikt dat rechtstreekse afdracht vaak leidt tot misverstanden en extra energie bij elke wijziging in de huurtoeslag en bij problemen met terugvordering. Uitgangspunt is en blijft: huurtoeslag is een zaak tussen belasting en huurder. WEL wordt in bijzondere gevallen dit geadviseerd/ gestimuleerd, maatwerk dus.

Voor elke vrijwilliger was er een 'beschermende' DOMESTA- paraplu, een DOMESTA-handdoek voor de overtollige zweetdruppels en een cadeaubon van 25,00 euro. Een geweldige opsteker en erkenning voor de inzet. Dankjewel!
Schuldhulp- en dienstverlening in het komend jaar

Natuurlijk is het ons aller verlangen dat het project voortgang krijgt. Steeds nieuwe klanten melden zich aan. Het aantal ingeschreven klanten vanaf 1 januari 2012 tot 30 november 2012 bedraagt 491. De werving van nieuwe maatjes krijgt een vervolg. We zullen meer kerken gaan informeren over het belang van dit mooie werk en ook op terreinen van werk in de loods(meubilair), kledingsortering en winkel zijn vrijwilligers nodig. Mocht u iemand uit uw omgeving kennen, mogelijk bent u de beste ambassadeur.

Wijziging spreekuurhouders
Joni heeft laten weten niet langer het spreekuur te willen houden. Ze zal wel maatje blijven van het huidige gezin wat ze begeleidt en daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Afgelopen maandag is Gonnie Lever begonnen met het houden van het spreekuur op de maandag. Zij heef de opleiding tot budgetcoach gevolgd en deze opleiding met een diploma en vrij hoge cijfers afgerond. Jaren werkzaam zijnde in het keiharde bedrijfsleven, kan ze niet langer de ogen sluiten voor de financiële problemen die heel erg veel mensen juist in deze periode hebben. De uitvoering van dit vrijwilligerswerk doet ze naast haar betaalde baan. Naast het spreekuur op de maandag wil ze ook maatje worden, dus buiten het spreekuur om. We hopen op deze wijze onze dienstverlening voort te kunnen zetten en zo mogelijk op termijn uit te breiden. Ook is Annet bereid om spreekuur te gaan houden.

Overbrugginsgelden “de Verbinding”
In de stuurgroep is overeengekomen de verdere werkzaamheden, inzake donatie ter voorkoming van huisuitzetting, even op te schorten. Een aantal ontwikkelingen maken dit ons inzien op dit moment noodzakelijk. Dit betekent niet dat het geen vervolg krijgt, maar met een huidig toegezegd budget van 5.500,00 euro denken we in eerste aanleg voldoende middelen als buffer te hebben. Kijk verder op @DeVerbindingEmm

Terugkomavonden (intervisie)2013
De laatste terugkomavond op 29 november hebben we ook gebruikt om wat terug te kijken en te vragen naar belangrijke aandachtspunten die worden gemist en ook de vraag waar specifieke behoefte aan is. Afspraken die zijn gemaakt:
1. Eens per twee maanden een terugkom- en intervisieavond te plannen op de derde dinsdag van de maand. De date zijn 15 januari, 19 maart, 28 mei en zo nodig 9 juli. Na de grote vakantie pakken we de draad weer op 17 september en 19 november op.

2. Opbouw van de avond met vragen half uur, een halfuur themabespreking, uitnodigen van een specialist op vakgebied (bijv. W.S.N.P. of C.J.I.B.) en inbreng van een casus.

3. De deelnemers worden naast de up date graag op de hoogte gesteld van de verdere gaande ontwikkelingen vanuit de gemeente Emmen.

4. Via de website zal de mogelijkheid worden onderzocht om via een eigen specifieke inlogcode kennis te nemen van alle ontwikkelingen.

5. Voor elk maatje wordt gewerkt aan een legitimatiebewijs

Gemeente Emmen komt naar ons toe op eerste terugkomavond!!!
Vanuit een overleg met maatje Marcus, Wenda Wiebrands (gem) en ondergetekende is vastgelegd dat gemeente Emmen op de eerst volgende terugkom avond op dinsdag 15 januari aanwezig is om haar werkwijze te vertellen, kennis te maken en in te gaan op vragen. Aanvang 19.30 uur. Sjaak zal op zijn beurt een tegen bezoek brengen aan de medewerkers van Gemeente Emmen en wel op 24 januari.

Overleg interne partners en afspraken / wensen
Vorige maand overleg gehad met verschillende disciplines, de winkel, spreekuurhouders, schuldhulp en nieuwe loods waarin onderstaande items aan de orde zijn geweest.

Meubilair
Mensen kunnen spulletjes brengen naar de loods. Vanaf januari 2013 kun je er ook (eventueel met je cliënt) een kijkje gaan nemen, uitsluitend elke donderdag van 10.00 uur - 12.00 uur. Als het om brengen of ophalen gaat of de vraag of een bepaald meubelstuk aanwezig is treedt mevr. Riet Oost op als contactpersoon. In de loods wordt vanaf heden de kleding opgeslagen die reeds is gesorteerd. De loods biedt een kans om grotere partijen te sorteren en vanaf week 3 in 2013 wordt wekelijks 2.000 kg kleding gesorteerd. De goede kleding kan dan weer gebruikt worden voor de winkel. De loods biedt mogelijkheden tot de opslag van de voorraad zomer/winterkleding. We denken er over na om naast de uitgifte van kledingbonnen ook meubilairbonnen uit te geven.

Vacatures in winkel en loods (Albatrosstraat 1 Emmen, tegenover de Mercedesgarage)
T.b.v. de werkzaamheden in de loods zijn naast de huidige medewerkers nog extra vrijwilligers nodig waaronder een chauffeur en bijrijders, alsmede sorteerders van kleding. Inmiddels staan de vacatures op de website van het korps en SEDNA en worden kerken geïnformeerd. Mogelijk weet iemand van uit zijn of haar kerk nog namen van mensen die daar interesse voor hebben. Laat ze contact met mij opnemen.

Naamswijziging
De naam Servicecentrum is landelijk gekoppeld aan de stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg. Daarom zal op termijn de naam in Emmen worden gewijzigd naar de binnen het Kerkgenootschap uniforme naamgeving van

Dienstencentrum.
Allen heel goede, gezegende kerstdagen gewenst, en een hoopvol begin van 2013!, (Sjaak van Hese)

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda