De belangrijkste veranderingen op een rij van SIVO 2015

ODOORN De organisatie van het SIVO-festival in Odoorn kiest voor een andere opzet van het jaarlijkse Wereld dans en Muziekfestival. Gedwongen door de stagnerende bezoekerscijfers en achterblijvende horeca-inkomsten heeft het bestuur de afgelopen maanden verschillende mogelijkheden de revue laten passeren. Met verschillende organisatie deskundigen, collega festivalorganisatoren, horecaspecialisten en een heuse evenementendokter werden allerlei opties besproken en doorgerekend.

Uitgangspunten bij nieuwe plannen
• Meer publiek trekken
• Duurzame verandering
• Weersafhankelijkheid verminderen
• Horeca opbrengst optimaliseren
• Kostenreductie
• Financieel op zijn minst kostendekkend

De afgelopen weken heeft het SIVO-bestuur de plannen bedacht, geanalyseerd, aangepast en hier en daar ook verworpen. Uiteindelijk is het volgende plan voor SIVO nieuwe stijl uit de bus gekomen.

Nieuwe plan op hoofdlijnen
• Gratis toegang festivalterrein
• Betaalde toegang Galatent met minimaal 950 stoelen
• Betaalde toegang nieuwe SIVO-tent met minimaal 300 stoelen
• Galatent uitstraling van echte galavoorstelling
• Twee niet overdekte danspodia
• Folklore blijft hoofdbestanddeel programmering
• Programmering en horeca-aanbod verdiepen en verbreden
• Horecapodium + overdekt terras voor Horecatent, centraal voor de Galatent
• Optimaal benutten alle beschikbare faciliteiten
• Eenvoudiger kaartverkoop
• Voorverkoop stimuleren

Financieel
De nieuwe opzet is doorgerekend op basis van de bezoekersaantallen van afgelopen jaren en een defensieve prognose van de te verwachten bezoekers in 2016. De te verwachten horeca-inkomsten zijn ook defensief berekend. Met deze gegevens is een sluitende begroting reëel. Het SIVO-bestuur is zich terdege bewust van de risico’s die bijvoorbeeld het toegangsvrij maken van het terrein met zich meebrengen. Het aantal betalende galabezoekers bepaalt in hoge mate het succes van het nieuwe SIVO.










Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda