Waardering winkelgebieden Emmen en Klazienaveen gestegen
“We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om de winkelgebieden in Emmen en Klazienaveen aantrekkelijker te maken. Goed om te zien dat dit effect heeft”.
Resultaten Emmen
Uit het onderzoek blijkt dat de Emmenaar de winkelvoorzieningen in de eigen kern gemiddeld een 7,5 geeft. Dit cijfer is hoger dan vijf jaar geleden. Ten opzichte van 2010 worden de bereikbaarheid van het centrum, veiligheid in de winkelomgeving, parkeermogelijkheden, inrichting en aankleding van winkelstraten en aanbod van daghoreca beter gewaardeerd. Niet alleen de Emmenaar is qua aankopen gericht op Emmen; uit de wijde omgeving komen mensen naar Emmen om te winkelen.
Resultaten Klazienaveen
Klazienaveen scoort opvallend goed. De winkelvoorzieningen krijgen van de inwoners gemiddeld een 8. Dit is hoger dan vijf jaar geleden. Dit cijfer is ook hoger dan het cijfer van winkelkernen van vergelijkbare omvang. Ten opzichte van 2010 is de waardering voor de bereikbaarheid van het centrum, de kwaliteit van de winkels, de parkeermogelijkheden, inrichting/aankleding winkelstraten, aanbod daghoreca, aantal winkels en stallingsmogelijkheden van de fiets gestegen. Niet alleen inwoners uit Klazienaveen winkelen graag in de eigen kern, uit de hele gemeente komen steeds meer inwoners hier winkelen.
Koopstromenonderzoek
Iedere vijf jaar wordt door I & O research in enkele gemeenten in Drenthe en Oost-Nederland een koopstromenonderzoek uitgevoerd. Naast de waardering van winkelvoorzieningen, geeft een koopstromenonderzoek inzicht in het koopgedrag van consumenten. Het onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat de landelijke omzet in de dagelijkse sector (zoals levensmiddelen) hoger is dan vijf jaar geleden. Dat geldt ook voor Emmen en Klazienaveen. In Klazienaveen is ook de omzet in de niet-dagelijkse sector (zoals kleding, schoenen en huishoudelijke artikelen) gestegen. Dat is bijzonder, want landelijk is deze omzet gedaald. Verder blijkt uit het onderzoek dat inwoners meer aankopen doen via internet.