BAM bouwt tunnel Hondsrugweg
(foto Jan Anninga)
Aanbesteding
De bouw van de tunnel Hondsrugweg kost meer dan ⬠5 miljoen. Daarom is deze openbaar aanbesteed volgens de Europese richtlijnen. Een van de eisen in de aanbesteding was dat een aannemer al eerder succesvol ondergronds heeft gebouwd. Maar ook dat hij in staat is de overlast voor bewoners en bedrijven in het centrum zoveel mogelijk te beperken. Ook toetst de gemeente de financiële gezondheid van het bedrijf om eventuele financiële risicoâs zoveel mogelijk uit te sluiten. Jan van der Meer, directeur BAM Civiel Noordoost, over de gunning van de aanbesteding: âWij zijn blij dat we onze ervaring en expertise kunnen inzetten om deze bijzondere tunnel te ontwerpen en te bouwen. Voor de uitvoering gaan wij ook bedrijven uit deze regio inschakelenâ.
Investering
Met de totale ombouw van de Hondsrugweg is een investering gemoeid van ⬠45 miljoen. De tunnel maakt hier deel van uit, net als het aanpassen van kruisingen in de Hondsrugweg en het verleggen van kabels, leidingen en het hoofdriool.
âSocial returnâ
De gemeente stimuleert op allerlei manieren de werkgelegenheid in de regio, bijvoorbeeld door middel van social return. Dit is het inschakelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij de aanbesteding is aangegeven dat de aannemer verplicht is om minimaal zes werkzoekenden of stagiaires in te huren. Zo doen deze mensen werkervaring op en maken zij meer kans op de arbeidsmarkt. Als een werkzoekende niet voldoende opleiding heeft voor specifieke werkzaamheden, biedt de gemeente eventueel aanvullende scholing aan.
Bijzonder, veilig en duurzaam
De tunnel Hondsrugweg wordt een bijzonder bouwwerk, waarbij licht en vormen een belangrijke rol spelen. Om de hellingbanen van de tunnel beter vorst- en sneeuwvrij te houden, wordt wegdekverwarming toegepast. Onder het asfalt worden buizen geplaatst, waar water door stroomt. Hierdoor kan de weg in de winter verwarmd worden en in de zomer gekoeld. Door de koeling krijgt het asfalt een langere levensduur. De verlichting in de tunnel wordt uitgevoerd in LED verlichting, die automatisch wordt afgestemd op de sterkte van het daglicht. Hiermee wordt veel energie bespaard. Dit is de tweede tunnel in Nederland waar dit toegepast wordt. Bijzonder is ook dat er lichtkunst toegepast wordt in de tunnel. De verlichting van de wanden symboliseert een motief van veldkeien van de Hondsrug. In dit motief kan men ook de huid van een giraffe zien, wat refereert naar het dierenpark.
Bereikbaarheid Emmen-centrum
Tijdens de bouw van de tunnel staat de bereikbaarheid van Emmen-centrum voor bewoners, ondernemers en bezoekers centraal. Gemeente en de aannemer proberen de overlast tot een minimum te beperken. Uitgangspunt is dat tijdens de bouw telkens twee rijstroken beschikbaar zijn. Om de bereikbaarheid zo goed mogelijk te houden, overlegt de gemeente met ondernemers en inwoners over oplossingen voor eventuele problemen. Ook de aannemer, BAM, heeft daarin een belangrijke rol.