Emmen toont Kamerlid Smilde primeur

EMMEN - Op 16 juli 2009 heeft het CDA-kamerlid mevr. M. Smilde een werkbezoek aan de gemeente Emmen gebracht. Aanleiding voor haar bezoek is de invoering per 1 januari 2010 van de gemoderniseerde Gemeentelijke Basisadministratie. Mevrouw Smilde is woordvoerster voor het CDA waar het gaat om de gemeentelijke basisadministratie. Net voor het zomerreces was het bestuurlijk akkoord modernisering Gemeentelijke Basis Aadministratie (GBA) aan de orde in de commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


Een reden voor haar om een dag  stage lopen bij het Klant Contact Centrum en de backoffice van de afdeling burgerzaken van de gemeente Emmen. Daar kreeg zij een primeur: het digitale medewerkersportaal van de WMO.  Hiermee is zowel voor de burger als voor de medewerkers precies inzichtelijk in welk stadium zich de aanvraag bevindt, en welke contacten er met de aanvrager zijn geweest.

Mevr. Smilde werd bij haar aankomst meteen in het diepe gegooid. Onder het toeziend oog van een ervaren medewerkster nam zij plaats aan de balie en werd zij achtereenvolgens met diverse klantvragen geconfronteerd. Het aanvragen van reisdocumenten en het afhalen daarvan. De aangifte verhuizing, maar ook een eerste aangifte van verblijf en adres vanwege een vestiging uit het buitenland. Kortom veel van wat tijdens de openingsuren van een balie van een klantcontactcentrum aan de orde kan komen.

Backoffice
Vervolgens werd zij door de medewerkers van de backoffice op de hoogte gebracht van de administratieve processen die voortvloeien uit de klantcontacten. Mevr. Smilde had natuurlijk wel een idee wat er allemaal speelt rondom de GBA, vanuit haar perspectief als lid van de Tweede Kamer, maar was toch onder de indruk van wat dit in de praktijk betekent. Alle maatregelen die door de gemeenten moeten worden genomen in het kader van de privacybescherming van de burger, maar ook alle beveiligingsmaatregelen ter voorkoming van identiteitsfraude, spookbewoning. Zij vond ook Docudistri, extra veiligheid voor identiteitsdocumenten, bijzonder interessant. Maar ook andere zaken passeerden de revue zoals: “De gemeente heeft antwoord”, het Nationaal Uitvoerings Programma en uiteraard de invoering van de basisregistratie GBA en en de BAG.

Primeur
De gemeente Emmen kon mevr. Smilde een primeur laten zien, namelijk het eerste gedeelte van het digitale medewerkersportaal van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Hiermee is het zowel voor de burger als voor de medewerkers precies inzichtelijk in welk stadium zich de aanvraag bevindt, en welke contacten er met de aanvrager zijn geweest.  De middag werd besteed om de Managementsamenvatting van de GBA-audit door te nemen, die de gemeente Emmen op 4 en 5 maart glansrijk had afgesloten.

Gemeentesecretaris Arjen Mewe maakte van de gelegenheid gebruik om mevr. Smilde op enkele knelpunten te wijzen. Zo vindt hij het voor gemeenten welhaast ondoenlijk om bepaalde zaken, zoals de Basis Administratie Gebouwen (BAG) en het Nationaal Uitvoerings Programma (NUP) in het tempo te realiseren dat de regering voorstelt. Daarenboven vraagt hij  aandacht voor de enorme kosten die deze operaties met zich meebrengen, zonder dat daar enige compensatie in geld van het rijk tegenover staat. “Een leerzame en een leuke dag” zo vatte mevr. Smilde haar werkbezoek aan Emmen samen.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda