Emmen werkt verder aan professionalisering
woensdag 01 jun 2011 | Geschreven door Bennie Wolbers
Nieuwe organisatie 1 januari 2012 van start
Om de inwoners nog beter van dienst te kunnen zijn, zal de gemeentelijke organisatie worden aangepast. De huidige ambtelijke organisatie met vijf diensten, gaat veranderen in een bedrijf met een afgeslankte concerndirectie, 16 nieuwe afdelingen met daaronder ongeveer 50 teams. Door de gewijzigde opbouw ontstaat er meer samenhang en verbinding
tussen beleidsterreinen, afdelingen en uitvoering. Doel van deze verandering is om meer vraaggericht en proactief in te kunnen spelen op ontwikkelingen in de Emmense samenleving. Door de nieuwe opbouw en werkwijze kan bovendien een efficiencyvoordeel van ruim ? 1,3 miljoen structureel worden gerealiseerd.
De toekomstige leiding van de organisatie berust bij de algemeen directeur (de gemeentesecretaris) en twee concern-directeuren. Ten opzichte van de bestaande organisatie wordt de totale gemeentelijke formatie verlaagd met circa 15 tot 20 formatieplaatsen. Dit komt onder andere door samenvoeging van afdelingen en de vermindering van leidinggevende- en ondersteunende functies.
Sociaal plan
Met de vakbonden is een sociaal plan afgesproken waarin is vastgelegd dat als gevolg van dit reorganisatieproces geen gedwongen ontslagen zullen vallen.Alle medewerkers behouden een baangarantie.
Doorontwikkeling
De nieuwe organisatie zal per 1 januari van start gaan. Overigens blijft de organisatie ook de komende jaren investeren in kwalitatieve ontwikkeling van medewerkers door verbetering van de onderlinge communicatie, professioneel handelen en leiderschap.
Sociaal plan
Met de vakbonden is een sociaal plan afgesproken waarin is vastgelegd dat als gevolg van dit reorganisatieproces geen gedwongen ontslagen zullen vallen.Alle medewerkers behouden een baangarantie.
Doorontwikkeling
De nieuwe organisatie zal per 1 januari van start gaan. Overigens blijft de organisatie ook de komende jaren investeren in kwalitatieve ontwikkeling van medewerkers door verbetering van de onderlinge communicatie, professioneel handelen en leiderschap.