Van schuldhulp naar schulddienstverlening

EMMEN - Het college van B&W zal de raad een notitie aanbieden waarin de nieuwe ontwikkelingen binnen schuldhulpverlening zijn opgenomen. De beleidsnotitie is een aanscherping van het beleidskader dat in 2009 door de raad is vastgesteld. Het college wil de omslag maken van schuldhulpverlening naar schuldienstverlening. Door deze omslag kan de uitvoering van ondersteuning vanuit de gemeente bij schuldenproblematiek effici?nter en effectiever wordt ingezet

Uitgangspunt hierbij is dat het oplossen van de problematiek een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van gemeente en de schuldenaar en dat de schuldenaar die ondersteuning krijgt die hij nodig heeft. De nieuwe werkwijze past binnen de wetgeving die binnenkort van kracht wordt.

Voor ondersteuning bij schuldenproblematiek en het vorm geven aan een nieuwe werkwijze is een plan van aanpak opgesteld de uitgangspunten hierbij zijn:
- Motivatie om de eigen situatie aan te pakken is de belangrijkste voorwaarde om door de gemeente geholpen te worden.

- De gemeente probeert alleen een schuldregeling te treffen als de schuldenaar in staat is om zich aan afspraken te houden en het schuldenpakket geen schulden bevat die vanwege hun juridische aard een belemmering vormen.

- Als de schuldenaar wel gemotiveerd is maar om welke reden dan ook niet op korte termijn in staat is om zich aan afspraken te houden, biedt de gemeente maximaal anderhalf jaar ondersteuning bij het betalen van de vaste lasten.

Als crediteuren op onredelijke gronden weigeren om mee te werken aan een schuldregeling, zet de afdeling schulddienstverlening de tot haar beschikking staande juridische instrumenten in om medewerking af te dwingen. De notitie en het plan van aanpak zijn opgesteld nadat in het najaar 2010 uit een Quick scan bleek dat de schuldhulpverlening in Emmen verbeterd kon worden. Ook bleek de politieke opdracht niet helder genoeg te zijn.

Aanleiding tot deze Quick scan waren de discussie die er naar aanleiding van klachten was ontstaan en de eerder toegezegde evaluatie. Met de Quick Scan werd op beide punten ingespeeld. Uit de Quick scan bleken geen misstanden,
wel kon het nodige verbeterd worden. Zo bleek de communicatie met de cliënten niet duidelijk genoeg was en dat er administratief het een en ander moest worden verbeterd.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda