Voorlopig ontwerp ovonde Rondweg-Statenweg
zaterdag 19 mei 2012 | Geschreven door Bennie Wolbers
EMMEN - De Gemeente Emmen bereidt de bouw van een ongelijkvloerse kruising ter plaatse van de kruising Statenweg-Rondweg voor. In een eerdere fase is door ipv Delft een variantenstudie uitgevoerd om de mogelijke ligging en inpassing van deze kruising in beeld te brengen. Op basis hiervan is door de gemeente Emmen voor de variant: ?compacte ovonde? gekozen. Deze variant is het uitgangspunt voor de uitwerking tot voorlopig ontwerp van de kunstwerken.
In nauwe samenwerking met de Gemeente Emmen heeft ipv Delft eerst diverse schetsrichtingen en vervolgens een
voorlopig ontwerp voor de bruggen âovonde Statenweg-Rondwegâ opgesteld. Deze rapportage brengt het voorlopig ontwerp in beeld met een aantal 3D impressies. et Voorlopig Ontwerp (VO) is verder vastgelegd in technische tekeningen (âGEM.15 tekening 100, 200 en 300â), een programma van eisen en een kostenraming.
Toelichting Ontwerp
In de schetsontwerpfase hebben wij verschillende mogelijkheden voor wat betreft vormgeving, constructieprincipes
en de inpassing van de kunstwerken onderzocht. Uit de verschillende geschetste mogelijkheden is in overleg
met de opdrachtgever een voorkeursrichting bepaald voor de uitwerking van het VO.
Deze voorkeursrichting, met werktitel âvariant 1,5â (een combinatie tussen variant 1 en 2) , heeft de volgende
kenmerken:
⢠bij voorkeur geen tussensteunpunten toepassen;
⢠de fietsbrug vrijliggend van de verkeersbrug uitvoeren;
⢠het profiel van de Rondweg compact houden, zodat de overspanning en de constructiehoogte beperkt blijft;
⢠de vormgeving van de fietsbrug afstemmen op het ontwerp van de verkeersbruggen, de kunstwerken als
één geheel ontwerpen;
⢠de doorgaande lijn van de Rondweg doorzetten onder de bruggen;
⢠de groene taluds langs weerszijden van de Rondweg zoveel mogelijk laten doorlopen;
⢠de kenmerkende vorm van de ovonde benadrukken met doorgaande hekwerken en rand langs de korte zijde van de ovonde;
Op basis van de bovengenoemde aspecten hebben wij een VO van de bruggen ontwikkeld op basis van een logische en goed uitvoerbare constructie met een heldere en verzorgde vormgeving.
voorlopig ontwerp voor de bruggen âovonde Statenweg-Rondwegâ opgesteld. Deze rapportage brengt het voorlopig ontwerp in beeld met een aantal 3D impressies. et Voorlopig Ontwerp (VO) is verder vastgelegd in technische tekeningen (âGEM.15 tekening 100, 200 en 300â), een programma van eisen en een kostenraming.
Toelichting Ontwerp
In de schetsontwerpfase hebben wij verschillende mogelijkheden voor wat betreft vormgeving, constructieprincipes
en de inpassing van de kunstwerken onderzocht. Uit de verschillende geschetste mogelijkheden is in overleg
met de opdrachtgever een voorkeursrichting bepaald voor de uitwerking van het VO.
Deze voorkeursrichting, met werktitel âvariant 1,5â (een combinatie tussen variant 1 en 2) , heeft de volgende
kenmerken:
⢠bij voorkeur geen tussensteunpunten toepassen;
⢠de fietsbrug vrijliggend van de verkeersbrug uitvoeren;
⢠het profiel van de Rondweg compact houden, zodat de overspanning en de constructiehoogte beperkt blijft;
⢠de vormgeving van de fietsbrug afstemmen op het ontwerp van de verkeersbruggen, de kunstwerken als
één geheel ontwerpen;
⢠de doorgaande lijn van de Rondweg doorzetten onder de bruggen;
⢠de groene taluds langs weerszijden van de Rondweg zoveel mogelijk laten doorlopen;
⢠de kenmerkende vorm van de ovonde benadrukken met doorgaande hekwerken en rand langs de korte zijde van de ovonde;
Op basis van de bovengenoemde aspecten hebben wij een VO van de bruggen ontwikkeld op basis van een logische en goed uitvoerbare constructie met een heldere en verzorgde vormgeving.