Ouderen Songfestival als vanouds 31e Grande Finale nadert

AMSTERDAM - Na de coronajaren met ingekorte dan wel uitgestelde edities nu dan toch eindelijk weer een Ouderen Songfestival in vol ornaat: twee kennismakingen, negen voorrondes en drie prefinales verspreid door het land en de Grande Finale in het Amsterdamse DeLaMar.


De apotheose van de 31e editie van het Ouderen Songfestival nadert nu snel. Zestien finalisten staan zondagmiddag 11 december samen met het achtkoppige Ouderen Songfestival Orkest onder leiding van Kees van Zantwijk en presentator Eva Zwaving op het podium van de Wim Sonneveld zaal in het DeLaMar. Vijftien finalisten zijn aangewezen door de jury onder voorzitterschap van Ben Lansink, de zestiende door artistiek leider en pianist Kees van Zantwijk. Hij reikte na afloop van de derde prefinale de wildcard uit aan een zanger die hem wist te raken door zijn originele, bijzondere uitvoering van The cold song. Zo kon Dik Scherft uit Delft zich toch nog scharen onder de finalisten van de 31e editie.

In de weken voorafgaand aan de finale wordt bepaald wie de winnaar van de internetprijs wordt. Hoe meer stemmen worden uitgebracht hoe leuker, hoe spannender. Het online 'stembureau' is inmiddels geopend. Vanaf de eerste minuut wordt er massaal gestemd. In deze nieuwsbrief wordt duidelijk hoe gestemd kan worden.

Net als tijdens de vorige editie heeft deelnemer Willy van Rhoon behalve gezongen ook geschreven. Als toeschouwer bezocht ze de eerste voorronde van deze editie, in Podium deMess Naarden. Haar bevindingen zette ze op papier en deelde die met ons. Ze zijn te lezen in deze nieuwsbrief.

Al is deze 31e editie nog niet voorbij, er kan toch al worden ingeschreven voor de 32e editie. Deze zal tegen het einde van zomer 2023 van start gaan. Geen probleem als de keuze van het lied nog niet is gemaakt, dat komt later wel. Schrijf gewoon in, de rest volgt vanzelf. Inschrijven kan hier.

Zondag 11 december aanvang 14.00 uur
DeLaMar Amsterdam
Kaartverkoop klik hier
Meer informatie vindt u op onze website.

OSF internetprijs
Stem nu op uw favoriete finalisten
Behalve de drie vakjuryprijzen en de Hans Martinusse | Amsterdam publieksprijs wordt ook de internetprijs uitgereikt. Deze prijs is voor de finalist die online de meeste stemmen krijgt. Klik hier om alle optredens, opgenomen tijdens de prefinales, te beluisteren én om uw stem uit te brengen. Online stemmen is mogelijk tot uiterlijk 11 december 12.00 uur.

OSF in beeld
Eerst kijken, dan stemmen
Om een echt goed beeld te krijgen van de finalisten en hun zangkunsten zijn de finalistenfilmpjes onmisbaar. Van iedere finalist afzonderlijk is het prefinale-optreden in beeld gebracht. Tip... bekijk eerst de filmpjes, geniet van ieder optreden en breng dan pas uw stem uit! Alle zestien filmpjes zijn te zien op het OSF-YouTube-kanaal. Hier zijn ook de livestreams van de drie prefinales terug te zien.

Voorronde deMess inspiratiebron Impressie
OSF verwoord
Impressie van een voorronde
Deelnemer Willy van Rhoon heeft opnieuw een OSF-impressie met ons gedeeld. Ook deze keer weet ze ieder optreden op poëtische wijze in woorden te vangen.

IImpressie van …... de eerste voorronde van de 31e editie
De zaal is klein en intiem.
Kees van Zantwijk, een virtuoos op de piano, speelt een paar evergreens . Eerst zacht en langzaam en dan sneller en harder als wil hij het publiek opzwepen voor de songs die komen gaan.

‘Wat maakt een dag een verschil.
Vierentwintig kleine uurtjes.
Mijn eenzame nachten zijn voorbij.
Wat maakt een dag een verschil.
Dat verschil maak jij.’

Subtiel jazzy gezongen door Olga Bakker. Zwoel, verleidelijk. Hij kan, hij mag deze woorden niet weerstaan.
Het lijkt of Georges Moustaki nu zijn chanson zingt. Het is Henk Keizer, die met dezelfde rustieke stem ‘Temps de vivre’ ten gehore brengt,

‘Viens, je t’attends.
Kom, ik wacht op je.
We zullen de tijd nemen om te leven.
Om vrij te zijn.’
Hoe hoopvol. De zaal zucht. Herinnert zich deze woorden.

‘Ik ben er voor jou.
Je weet dat ik van je hou.
Je kunt op me bouwen.
Je kunt me vertrouwen.
Ik zal je beschermen
Me over jou ontfermen.’

Yvonne Liew-On heeft dit lied zelf geschreven. Ze deed dat ten tijde van corona om zo menigeen in zijn/haar afzondering liefde, hoop en vertrouwen te geven. De zaal is ontroerd.

Een volgend jazzy nummer nu gezongen door Elly Spruyt. Ook zij heeft het lied zelf geschreven, op een avond waarop haar man niet thuis is. Hij is een week op reis en ze beseft:

‘Without you I can see that I can’t make it.’ Ze mist hem.

‘Wie begrijpt wat liefde is?
Iedere geschiedenis krijgt een wending.
Liefde wijzigt ieder plan.
Niets zal meer hetzelfde zijn.
In geen geval.’
Dat is wat Klaas Visscher over liefde weet. Het publiek knikt instemmend.

‘Er bestaat geen medicijn tegen oud of eenzaam zijn!’
Meewarig hoort het publiek het aan:
‘Rond als de rimpels van de vijver.
Het vangnet van een spin.
Het zijn allemaal cirkels.
Zonder einde en begin.
En de tijd verstrijkt, de dagen.
Met de wijzers van de klok
Die de uren traag vermalen.
Er bestaat geen medicijn
Tegen oud en eenzaam zijn.’
Het publiek is stil.
Overdenkt wat Dorine Bijl zo indringend heeft gebracht.

Heel verrassend, er volgt een Spaans nummer: ‘Historia de un amor’, gezongen door Coby Spierings.
Het gaat over een mislukte liefde. Zonder hem kan zij niet leven. Hij was de reden van haar bestaan.
Het lied volgt het ritme van de tango. Dansers zijn er niet. Toch zie je ze. Je ziet ze de dans die de spanning tussen man en vrouw verbeeldt dansen.

|Sensationeel.
Ja, het is waar, ‘The winner takes it all’.
Hij wil er niet over praten, zo terneergeslagen is hij. Hij weet, mensen zoals hij zullen altijd laag blijven. ‘De winnaar neemt alles.’

Bill Monsour zingt het aangeslagen. Hij eindigt met een langgerekt ‘The winner takes it all’. Alsof het iets is waaraan hij tijdens zijn leven nooit zal ontkomen, iets dat hij zal moeten accepteren.

Wie overkomt het niet:
‘Heel even, heel even denk ik soms ineens aan jou.
Ik ben je naam vergeten.
Je speelt allang geen rol meer in mijn leven.
Maar dan…
Heel even, heel even maar denk ik soms toch aan jou.
Mijn dromen krijgen vleugels.
En ik ben weer in jouw armen.
Opnieuw bij jou.’

Thea Neerings brengt het melancholiek, verlangend ten gehore. Een zucht gaat door de zaal.

‘If I could hold you now in my arms, just for a while.
I’ve been too long in the wind, too long in the rain.
If I could kiss you now…’

Verlangend, bijna smekend vertolkt door Martin Rellum-Marcus.
Liefde, verdriet, verlangen blijven elkaar opvolgen in de liederen die gezongen worden door de kandidaten. Ze worden vertolkt in allerlei talen: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, Frans. De pianist begeleidt de zangers en zangeressen feilloos. De presentatrice breit alles zorgvuldig aan elkaar.

Wederom een Spaans lied: ‘Noche de ronda’. Soewi Tuast zingt het, verdrietig:
‘Hoe verdrietig is het?
Hoe heb je me pijn gedaan?
Kom terug bij mij.
Ik heb zo een verdriet.
Ik moet huilen.’
Het publiek blijft tranen wegpinken.

‘Je suis malade’, zingt Marjolein Pronk.
‘Ik ben ziek van verlangen naar jou. Ik ben verliefd op jou.
Ik ben ziek. Ziek van jou.’ Ze schreeuwt het bijna uit.

Vrolijk wordt de zaal. Fie van Onna zingt ‘Duizend dingetjes herinneren me aan jou. Iedere dag met jou was een feest.’
Het publiek haalt opgelucht adem

‘LOVE LETTERS’: O, wat heerlijk.
‘Love letters straight from your heart.
Keep us so near, while apart
I am not alone in the night
When I can have all the love you write.’
Het publiek mijmert mee, kust de naam die onder zijn brieven staat.

Conny de Vries zingt het zacht, strelend.
Wie kent het niet: ‘Quiéremo mucho’ van Julio Iglesias.
‘Als jij zoveel van me houdt als ik van jou, dan is het onmogelijk gescheiden van elkaar te leven.’
Henk Wolleswinkel weet dat. Hij brengt het met overtuiging.

‘De aarde is laag en de zon schijnt hoog.
Ik zou willen gaan slapen aan de rand van de beek.
Maar het graan moet geoogst.
Als dat gedaan is en we gedanst en gedronken hebben, kan ik gaan slapen met jou.
Op de graanzolder, riekend naar graan.’

De zon schijnt in de zaal. De boerenzonen en dochters werken hard, het zweet van hun voorhoofden vegend. De oogst is binnen. Ze gaan feesten, dansen in het rond, drinken rode wijn. Vallen uitgeput neer op de graanzolder.

We zien het gebeuren. Zo beeldend vertolkt Anne Wirix het lied.
Niet beter had gekozen kunnen worden dan voor het slotlied: ‘Thats life’
‘I’ve been up and down, over and out.
But each time I find myself flat on my face.
I pick myself up and get back in the race.
Thats life!’

Zo is het en niet anders volgens Rob van Leeuwen.
Het publiek klapt. Blijft klappen.
De jury beraadslaagt: Ben Lansink, Ton van de Kieft, Judith Mink en Johan Hoogeboom.

Het zijn Elly Spruyt met ‘Pacing up and down’, Dorine Bijl met ‘Cirkels’, Coby Spierings met ‘Historia de un amor’, Bill Monsour met ‘The winner takes it all’ en Anne Wirix met ‘Moesson’, die doorgaan naar de prefinale.

Van harte gefeliciteerd!

Willy van Rhoon
Podium deMess Naarden
18 september 2022

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

RAPIDE Internet

Agenda