?De Catamaran?, de school die laat zien dat het anders kan?

EMMEN - Vanmorgen werd officieel een strat gemakt met de bouw van het nieuwe onderkomen van de Catamaran school door wethouder Mariet ThalensDe Catamaran is een openbare school voor speciaal basis?onderwijs aan kinderen van vier tot dertien jaar. In totaal bezoeken op dit moment 190 leerlingen onze school. Wij zijn gevestigd in Emmen en we vervullen een regionale functie, wat inhoudt dat kinderen niet alleen uit Emmen zelf, maar ook uit de wijde omtrek naar onze school komen met taxibusjes.

De school is momenteel gevestigd aan: De Veenkampen 10  en de nieuwbouw voor onze school is gestart aan de Wendeling, in de woonwijk Angelslo. De verhuizing zal naar verwachting in februari 2013 plaatsvinden. De huidige huisvesting wordt dan geheel verlaten. De Catamaran maakt onderdeel uit van SWV 4.05; het samenwerkingsverband Openbaar Onderwijs Zuidoost Drenthe. Wij werken sinds begin 2007 vanuit het concept ‘de andere basisschool’.

De Catamaran wil zich als SBO-school onderscheiden van de reguliere basisscholen. We zien in de praktijk dat de leerling-populatie die bij ons op school komt, vaak vastgelopen is in het reguliere onderwijs of ook al in de voorbereiding daarop. De doelgroep die bij ons komt bestaat dus uit kinderen die het ook mét extra zorg en ondersteuning op de reguliere school niet blijken te redden.

De redenen daarvoor kunnen verschillend zijn, het centrale punt is dat veel van onze leerlingen als wij ze in de meer traditionele leraar-leerling verhouding brengen, de neiging hebben om zich te afhankelijk op te stellen van de leerkracht, met als basishouding: 'Zeg jij maar wat ik moet, ik kan het toch vast niet.' Om deze negatieve spiraal bij de leerlingen te doorbreken, werken wij vanuit het concept 'De andere basisschool' - een binnen het APS ( Algemeen Pedagogisch Studiecentrum te Utrecht) ontwikkeld onderwijsconcept, waarin acceptatie van elkaar een belangrijk aspect is en waarbij bovendien de leerling de gelegenheid krijgt om zelf keuzes te maken in het eigen leerproces.

We streven ernaar dat de leerling zelf eigenaar wordt van zijn/haar leerproces en richten ons er in de eerste plaats op het zelfvertrouwen en de leermotivatie van kinderen op te bouwen. Dit kan, door zo consequent mogelijk uit te gaan van wat ze wel kunnen en niet van wat ze niet kunnen. En tevens door te zorgen voor een omgeving die veilig is. De ruimtes in school zijn zo betekenisvol mogelijk ingericht en dagen de leerlingen uit tot actief leren.
Hoe vertalen we onze visie naar de praktijk van alle dag

Om onze visie op onderwijs in de praktijk gestalte te geven hebben we ateliers ingericht waarbinnen leerlingen in een rijke leeromgeving kunnen kiezen voor activiteiten die hun leren en ontwikkeling op gang houden. Ook in de ateliers komt gecijferdheid (rekenen) en geletterdheid (taal/lezen) in betekenisvolle situaties aan de orde.
Daarnaast hebben we een aantal studio’s ingericht waar leerlingen een aantal keren per week verplicht naar toe moeten.

In de studio’s staan instructie en inoefenen van basisvaardigheden zoals rekenen en lezen centraal.
Op De Catamaran begint elke leerling de dag met een uurtje in de eigen stamgroep, met taal en rekenen. Daarna gaat het programma variëren. De dag kan verder gaan met studio-uren en atelieruren. De atelieruren zijn het meest 'puur' in de zin van trouw aan het onderwijsconcept van 'de andere basisschool'.

De studio-uren zijn de uren waarin een verplicht programma wordt aangeboden, met veel aandacht voor taal, rekenen en lezen. Er is een spellingstudio, er zijn vier rekenstudio's en drie leesstudio's. Leerlingen worden daarvoor ingedeeld op basis van hun niveau voor dat betreffende vak. Tijdens de studio's kunnen ze kiezen op welke wijze ze de stof willen verwerken (bijvoorbeeld in spelvorm, met de computer, 'real-life'-simulatie et cetera.)

De atelieruren zijn uren waarin diverse vakken worden aangeboden in diverse ruimtes van de school. De leerlingen schrijven zichzelf op een planbord in voor een atelier naar keuze. Hierbij wordt gezorgd dat alle leerlingen een eerlijke kans krijgen om hun favoriet te kiezen. Een atelieruur kan een uur duren of een uur en 15 minuten.

De keuzeateliers die we momenteel hebben zijn:
• Atelier Bewegen
• Atelier Expressie
• Atelier Natuur
• Atelier Techniek
• Atelier Voeding
• Atelier de Wereld

Voor de onderbouw, de kleuters en de aanvangsgroep (groep 3 niveau), geldt overigens dat we op een andere manier werken. Zij hebben op hun leeftijd juist meer baat bij een vaste juf, een vertrouwd lokaal en bekende spulletjes om zich heen. Dat bieden wij dan ook. Ook kunnen we sneller inspelen op kinderen die op enig moment toe zijn om op groep 3 niveau te gaan rekenen en lezen.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

RAPIDE Internet

Agenda