Kwaliteitsslag geeft taalontwikkeling bij jonge kinderen meer kans
De pilot werd de afgelopen drie jaren gehouden in de gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen en had als doel taal- en ontwikkelings-achterstand van jonge kinderen te verminderen.âDaarvoor is nu een stevig fundament gelegd,â zegt Mariet Thalens-Kolker, wethouder gemeente Emmen en voorzitter van de Stuurgroep Vanzelfsprekend. âIn onze regio Zuidoost-Drenthe is sprake van hardnekkige taal- en onderwijsachterstanden bij jonge kinderen. Deze kunnen negatieve gevolgen hebben voor hun schoolloopbaan. Hoe eerder we zorg en aandacht besteden aan ontwikkelingsachterstanden, hoe groter de kansen voor kinderen zijn om mee te doen en hun talenten te ontplooien. Met de pilot Vanzelfsprekend zijn peuterspeelzalen, kinderdagopvang en de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs gericht aan de slag gegaan met stimuleringsprogrammaâs.â
Brede professionalisering
Uit het evaluatieonderzoek, uitgevoerd door Sardes, komt naar voren dat er de afgelopen jaren een brede professionalisering heeft plaatsgevonden.Veel medewerkers in kinderopvang en peuterspeelzalen zijn inmiddels degelijk geschoold in programmaâs Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). In Emmen en Borger-Odoorn zijn ook gastouders geschoold. Dat is uniek voor Nederland. Daarnaast is het door de inzet van preventieve logopedie nu mogelijk om kinderen met een taalontwikkelingsstoornis sneller op te sporen. Dat betekent een belangrijke tijdwinst in het voorkomen van taal-en ontwikkelingsachterstanden.
Hoe verder?
Tijdens de slotmanifestatie kijken de aanwezigen vooral vooruit. Bestuurders, beleidsmakers en managers van bij VVE betrokken organisaties buigen zich over de vraag hoe nu verder in de toekomst. De aanwezige beroepskrachten, opleiders en studenten gaan aan de slag in praktische workshops. Zij wisselen kennis en ervaringen uit. Ook zoeken zij naar oplossingen voor een aantal verbeterpunten, zoals het betrekken van ouders bij de ontwikkelingsstimulering van hun kinderen en het bewerkstelligen van een doorgaande lijn in de aanpak van peuterspeelzalen en kinderdagopvang naar de onderbouw van het basisonderwijs.