Nieuwe aanpak ziekteverzuim basisonderwijs
De nieuwe aanpak onderscheidt zich door de intensieve samenwerking. Waar scholen ziekteverzuim voorheen op aparte momenten aan de GGD en aan Leerplicht meldden, wordt het nu direct aan beide organisaties gemeld. Leerplicht is zo eerder op de hoogte van het verzuim en kan dus eerder ingrijpen. Doordat de GGD en Leerplicht meer contact met elkaar hebben, kunnen ze elkaar beter aanvullen.
Zo is er meer aandacht voor de ziekgemelde leerling. Hierbij worden ouders intensief betrokken. De scholen gaan de ouders extra wijzen op hun verantwoordelijkheid van het ziekmelden. Deze aanpak is gebaseerd op het landelijk ontwikkeld protocol âSnel terug naar school is veel beterâ. Hierin worden handvatten gegeven om gezamenlijk via een vaste werkwijze de problematiek aan te pakken.
Verzuim
Verzuim is een probleem in het voortgezet onderwijs, dat vaak al begint in het basisonderwijs. Uit ervaringen van jeugdartsen en leerplichtambtenaren blijkt dat ongeveer de helft van de verzuimmeldingen ziekmeldingen zijn. GGD artsen en leerplichtambtenaren worden te laat ingezet. Zij moeten dan de schade die al is ontstaan oplossen. Bij eerder melden kan er gerichter ingezet worden op de juiste hulpverlening voor het gezin of het kind.
Ziekteverzuim is een belangrijke risicofactor bij het ontwikkelen van psychosociale problemen bij leerlingen, zoals angsten en depressies. Leerplichtambtenaren controleren ongeoorloofd verzuim, maar hebben niet de kennis en bevoegdheid die de jeugdgezondheidszorg heeft om te kunnen bepalen of een kind daadwerkelijk ziek is. Door deze gezamenlijke aanpak kan ziekteverzuim nog beter worden aangepakt.
Dag van de Leerplicht
De nieuwe werkwijze is besproken tijdens een lunchbijeenkomst voor alle directies van bassischolen in de gemeenten Emmen, Coevorden en Borger-Odoorn. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de gemeente Emmen in het kader van de landelijke Dag van de Leerplicht op 15 maart. Er werd gesproken over ziekteverzuim in het basisonderwijs en het nieuwe verzuimprotocol.