Rekenen met zout bij Pabo?s Stenden

EMMEN - Bij de Opleidingen Leraar Basisonderwijs (OLB) van Stenden in Assen en Emmen komen op respectievelijk 22 februari en op 7 maart 2012 honderden basisschoolleerlingen een hele ochtend interactief rekenen. Deze rekenochtenden worden georganiseerd door tweedejaars studenten van de Pabo van Stenden in Assen en Emmen voor leerlingen uit de groepen vijf en zes van het basisonderwijs. De animo is groot: vanuit Assen en omgeving doen vijf scholen mee met 240 leerlingen en vanuit Emmen sluiten vier scholen aan met 140 leerlingen.

Krachtige rekenomgeving
In het kader van het thema ‘De krachtige Leeromgeving’ werken tweedejaars studenten aan een krachtige rekenomgeving. Dit jaar staat rekenen met zout centraal, waarbij studenten actief aan de rekenslag gaan met leerlingen. Zo leren zij een betaalsysteem van zout maken, hoe een zoutloper werkt (hoe geeft deze een precieze tijdsperiode aan) en hoe je sneeuw- en zoutkristallen maakt. Bovendien kunnen leerlingen in Emmen de zelfontworpen kristallen laten afdrukken door de 3D-printer in het FabLab MyConcept aldaar.

Een uitdaging voor studenten om op basis van de kerndoelen rekenen binnen het thema ‘zout’ zó vorm te geven dat het voor leerlingen uit de groepen vijf en zes uitdagend en betekenisvol is. Een ochtend vol spannend onderwijs voor leerlingen, waarbij zij onderzoekend rekenen met spannende (inter)actieve opdrachten.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

RAPIDE Internet

Agenda