Stenden stelt twee lectoren Early Childhood aan
Het 'jonge kind': spelen en leren in lijn met ontwikkeling hersenen
|Het âJonge kindâ staat internationaal in de schijnwerpers. Recente wetenschappelijke inzichten tonen aan dat het aanbod van spelen en leren gelijk moet lopen met de ontwikkeling van de hersenen van jonge kinderen. De inrichting van het onderwijsaanbod aan jonge kinderen moet op basis van deze onderzoeksgegevens worden doorontwikkeld. Hierin wil Stenden Hogeschool een leidende en ondersteunende rol vervullen, in nauwe samenwerking met het primair onderwijsveld in Noord-Nederland.
Kennis implementeren in opleiding en praktijk
Lectoraten dragen actief bij aan onderzoek en innovatie en het implementeren van deze kennis in opleiding en praktijk. Het lectoraat Early Childhood zal zich binnen de School of Education bezighouden met onderwijs, opvoeding en zorg voor jonge kinderen van 3 tot 7 jaar.
Deze afbakening is gebaseerd op inhoudelijke gronden: kinderen van deze leeftijd vragen een wezenlijk andere pedagogisch-didactische benadering dan oudere kinderen. Een aantal themaâs zijn in het bijzonder van belang:
* Onderzoek op het gebied van het (spelend) leren en de ontwikkeling van kinderen tussen 3 en 7 jaar in een schoolomgeving: de rol van de school ten aanzien van de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in deze leeftijdsgroep
* Neurologisch onderzoek naar de werking van de hersenen van jonge kinderen, op basis waarvan kan worden onderzocht in hoeverre bestaande programmaâs en werkwijzen passen bij de ontwikkeling en rijping van het jonge kinderbrein
* Orthopedagogisch onderzoek naar leer- en ontwikkelingsstoornissen bij jonge kinderen
* Onderwijskundige inzichten ten aanzien van het (evidence-based) ontwerp van les- en zorgprogrammaâs voor kinderen in deze leeftijdsgroep.
Over Sieneke Goorhuis-Brouwer
Prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer studeerde Orthopedagogiek aan Rijksuniversiteit Groningen (RuG 1974). In 1988 promoveerde zij aan de RuG, faculteit der PsychologiÂsche, Pedagogische en Sociologische WetenÂschappen (PPSW), op het onderwerp âGesprekspartners? Taalontwikkelingsstoornissen als pedagogisch probleemâ. Zij heeft vele functies bekleed, waaronder van 1991 tot 1999 Universitair Hoofddocent aan de FaculÂteit der Medische Wetenschappen, disciplinegroep KNO en van 1999 tot 2011 Bijzonder hoogleraar Spraak- en Taalstoornissen bij kinderen aan de Medische Faculteit van de RUG. Vanaf 1977 tot heden is zij Staflid KNO-kliniek, sectie Communicatieve Stoornissen bij UMCG/RUG.
Sieneke Goorhuis-Brouwer wordt breed erkend als deskundige op het gebied van de vroegkinderlijke ontwikkeling. Zij heeft vele nationale en internationale publicaties op haar naam staan en meerdere promotieonderzoeken begeleid, momenteel leidt zij nog twee onderzoeken. Sinds 2003 is Sieneke Goorhuis-Brouwer Ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw, met als motivatie: âvoor de meer dan gewone inzet voor de belangen van kinderen met spraak- en taalstoornissen [â¦]â
Over Ineke Oenema-Mostert
Dr. Ineke Oenema-Mostert studeerde Orthopedagogiek aan Rijksuniversiteit Groningen (1976) en is in 2006 gepromoveerd als doctor in de sociale wetenschappen op basis van haar proefschrift: âOrthopedagogische thuisbegeleiding voor gezinnen met een jong chronisch ziek kindâ.
Sinds 2006 is zij als Universitair Docent Orthopedagogiek verbonden aan de RuG, waarnaast zij als promotor verschillende onderzoeken begeleidt. Vanaf 2009 is Ineke Oenema-Mostert Staflid Universitair Ambulatorium Pedagogische wetenschappen met als opdracht klinische vaardigheden in te bedden in het onderwijs. Heden is zij voorzitter van het OPB (Opvoeden en Ondersteunen van personen met Beperkingen) overleg wat betreft het onderwijs en is zij binnen orthopedagogiek een dag in de week verbonden aan de differentiatie Jeugdzorg.
Ineke Oenema-Mostert is als opleider en onderzoeker expert in de samenhang tussen wetenschappelijke en klinische inzichten over de ontwikkeling van jonge kinderen in hun omgeving. Daarbij heeft zij brede ervaring in het ontwikkelen van curricula.