Busreizigers in Groningen en Drenthe dik tevreden

ASSEN - Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer voert ieder jaar een landelijk onderzoek uit naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer. Eind vorig jaar zijn bijna 90.000 enqu?tes gehouden, waarvan ruim 3.000 onder busreizigers in Groningen en Drenthe. Landelijk geven reizigers een 7,2 als algemeen rapportcijfer voor het regionaal openbaar vervoer. In Groningen en Drenthe is het algemeen rapportcijfer voor het busvervoer een 7,6. Binnen Groningen en Drenthe voert de concessie van Arriva Touring de lijst aan met een 7,7. Qbuzz stad- en streekvervoer krijgen beide een 7,6 als algemeen rapportcijfer.

In 2009 werden de concessies, die toen werden gereden door Arriva en Connexxion, nog gewaardeerd met een 7,4. Dat was al boven het landelijk gemiddelde. De lat lag dus hoog, en is ruim gehaald doorde nieuwe vervoerders. Het is voor het eerst dat het busvervoer in Groningen en Drenthe zo’n hoge waardering kreeg. “Je moet naar reizigers luisteren, blijven investeren in nieuwe producten en marketing. En tegelijkertijd erop toezien dat vervoerders gemaakte afspraken na blijven komen. Onze felicitaties gaan uit naar onze vervoerders. We zijn op de goede weg zijn, en we blijven samen ons best doen om reizigers te winnen en vast te houden.” aldus Marc Jager, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe.

Uit rapportcijfers voor onderwerpen zoals comfort, reiskenmerken, gemak en veiligheid blijkt waardering voor bijvoorbeeld: -

Sinds de start van concessies in december 2009 is al het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe meer herkenbaar door voorgeschreven kleurstelling; - Verbeterde reizigersinformatie door schermen in de bus van Qbuzz en Arriva Touring, door proeven met actuele vertrektijden op haltes in Borger en P+R Hoogkerk en sms service Qbuzz voor actuele vertrektijden per halte;- De uitbreidingen van P+R Citybus samen met Regio Groningen-Assen, provincies Groningen en Drenthe en gemeenten draagt bij aan de bereikbaarheid van Groningen;

- Marketing inspanningen om inwoners te wijzen op het openbaar vervoer in de buurt en het OVeens uit te proberen;- Inzet OV-stewards voor reisadvies.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda