Provincie Drenthe neemt maatregelen verkeersplein Gieten

ASSEN - Vandaag start de provincie Drenthe met aanpassingen rondom het verkeersplein Gieten ter verbetering van de doorstroming. De provincie begint met het aanpassen van de aansluitingen van de N34 op het verkeersplein en het verlengen van de doorgetrokken streep langs de oprit Gieten. Vanaf 9 januari 2017 komen er tijdens de ochtendspits verkeersregelaars om het verkeer te laten doorrijden. De maatregelen worden genomen naar aanleiding van de resultaten van de verkeersproeven in oktober en de suggesties van weggebruikers ter verbetering van de doorstroming.


Gedeputeerde Henk Brink: ‘Samen met weggebruikers hebben we maatregelen bedacht om de doorstroming bij Gieten te verbeteren. Na het uitwerken van een aantal suggesties, bleek het aanpassen van de aansluitingen op de rotonde zodat het verkeer vloeiender de rotonde op kan, een haalbare en efficiënte manier ter verbetering van de doorstroming. Ook door het regelen van het verkeer met verkeersregelaars worden de wachtrijen in de ochtendspits korter. Een andere suggestie die we hebben uitgewerkt is het verlengen van de doorgetrokken streep langs de oprit Gieten, zodat het verkeer hier makkelijker kan invoegen’. Op verzoek van weggebruikers heeft de provincie in november al een blokkade geplaatst op de rotonde bij de afrit Gieten. Zo is geprobeerd om de irritatie weg te nemen over het oneigenlijk gebruik van deze rotonde.

Verkeershinder nieuwe maatregelen
De aannemer start vandaag met de voorbereidende werkzaamheden. De werkzaamheden duren de hele week. Ook woensdag- en donderdagnacht wordt er aan de weg gewerkt. Er is enige verkeershinder, maar het verkeer kan altijd doorgang vinden. De werkzaamheden die de meeste overlast voor weggebruikers geven, vinden ’s nachts plaats. Voor een goede verkeersdoorstroming tijdens de werkzaamheden worden verkeersregelaars ingezet.

Conclusies verkeersproeven
Na evaluatie van de proefweek heeft de provincie Drenthe de volgende conclusies kunnen trekken:

? Door de voorrangssituatie tijdelijk aan te passen (door de inzet van verkeersregelaars) kan er tijdens de spitsperiode meer verkeer worden verwerkt. De wachtrijlengtes nemen af of verdwijnen.
? Gedurende de proef raakten de verkeersregelaars en het verkeer beter aan elkaar gewend en was de doorstroming beter dan op reguliere dagen.
? De file in de avondspits is lastig op te lossen met verkeersregelaars. Veel verkeer komende van de N33 (Veendam) neemt de rotonde driekwart. Hierdoor loopt de opstelruimte bij het tegenhouden van het verkeer op het verkeersplein snel vol.
? Het implementeren van een geautomatiseerde verkeersregelinstallatie op de zuidzijde van de rotonde lijkt niet haalbaar. Deze kan niet gevoelig genoeg worden afgesteld om de natuurlijke gaten die op de rotonde ontstaan op te vullen. Een verkeersregelaar kan dit wel. Bovendien zal het sein van rood licht op de N34 als gevolg hebben dat weggebruikers te vroeg gaan afremmen, waardoor veel verstoring optreedt.

Hoe verder?
In maart worden de maatregelen geëvalueerd. Ondertussen start de provincie ook met de planvorming voor de lange termijn maatregelen. Tijdens een proces met de gebruikers én de omgeving moet blijken hoe dit vorm gaat krijgen.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

RAPIDE Internet

Agenda