Jeroen Zoet is Maatschappelijk Speler Eredivisie 2015

ZEIST - Jeroen Zoet (PSV) is uitgeroepen tot Maatschappelijk Speler Eredivisie 2015. Maandag 31 augustus ontvangt hij tijdens het Voetballer van het Jaar Gala uit handen van Edwin van der Sar een cheque ter waarde van 50.000 euro. Dit bedrag wordt volledig besteed aan een maatschappelijk project naar keuze van Jeroen Zoet. De prijs wordt mogelijk gemaakt door de Eredivisie en de VriendenLoterij, Maatschappelijk Partner Eredivisie. De VriendenLoterij en Eredivisie onderstrepen met deze prijs het maatschappelijke belang van voetbal.


Jeroen Zoet: “Geëerd worden als Maatschappelijk Speler Eredivisie is leuk, maar ook niet meer dan dat. Met deze uitspraak wil ik niemand kwetsen. Ik wil er slechts mee duidelijk maken dat iets doen voor mensen die een minder gemakkelijk leven hebben door een handicap, ziekte of andere omstandigheden, voor mij de normaalste zaak van de wereld is. Ik werk niet aan projecten mee om prijzen te winnen. Ik omarm ze, omdat het belangrijk is én omdat ik er plezier in heb. Mijn status als voetballer is een bruikbaar middel, daar ben ik me goed van bewust. En met mij vele collega’s, van vele clubs. Daar ben ik trots op. Deze prijs is daarom voor ons allemaal.’

Prachtige geste van Jeroen Zoet
Jeroen Zoet heeft besloten zijn prijs te delen met de drie andere genomineerden. Hij is van mening dat “deze prijs geen competitie is en alle drie de genomineerden de prijs evenveel verdienen”, aldus Stijn Schaars die namens Jeroen Zoet de prijs in ontvangst nam uit handen van Edwin van der Sar. De juryroemt Zoetom de wijze waarop hij invulling geeft aan zijn voorbeeldfunctie richting de jeugd én zijn teamgenoten. Het juryrapport zegt: “Gezien het drukke speelschema bij een topclub als PSV is zijn ‘maatschappelijke cv’ indrukwekkend. Jeroen is een voorbeeld voor veel jongeren in Eindhoven en omgeving. Met zijn 24 jaar is Jeroen zich al erg bewust van de invloed die hij als profvoetballer heeft op de maatschappij. Hij zet zich actief in buiten de lijnen met projecten van PSV zoals ‘Playing for Success’ en ‘Geef racisme de rode kaart’. Niet alleen bij projecten van zijn club PSV is Jeroen erg actief maar ook op individueel gebied zet hij zich in voor de maatschappij. Zo heeft hij onlangs, als ambassadeur van Spieren voor Spieren de ‘spierathlon’ afgelegd samen met een deelnemertje met een spierziekte.” Mede door zijn enthousiasme, betrokkenheid en het bewustzijn van zijn voorbeeldrol is Jeroen Zoet gekozen tot Maatschappelijk speler Eredivisie van het jaar 2015.

Maatschappelijk Speler Eredivisie
Alle Eredivisieclubs is gevraagd één speler voor te dragen uit de eigen selectie die voldoet aan vooraf opgestelde, specifieke criteria waarna de betrokken partijen zijn gekomen tot een voorselectie. Naast Jeroen Zoet behoorden ook Jordan Botaka (SBV Excelsior) en Maikel Kieftenbeld (FC Groningen) tot de genomineerden. Deze top drie werd beoordeeld door een jury bestaande uit: Alex Tielbeke (Directeur Eredivisie CV), Deniz Türüç (winnaar 2014), Jaap de Groot (Chef sport De Telegraaf) en Michiel Verboven (Managing Director VriendenLoterij). Nieuw dit jaar was dat het publiek ook mee kon stemmen. De winnaar van de publieksstem verkreeg één extra stem in het juryrapport.

De maatschappelijke rol van het voetbal wordt steeds bekender en belangrijker voor zowel clubs als sponsors. Michiel Verboven, Managing Director VriendenLoterij: “Met deze prijs moedigen we Jeroen aan om zijn maatschappelijke betrokkenheid te blijven tonen. Daarnaast willen we met de prijs aandacht vragen voor de maatschappelijke kant van voetbal. Hopelijk stimuleren we op deze manier veel spelers om zich ook in te (blijven) zetten voor een betere samenleving, want dat vinden wij als Maatschappelijk Partner van de Eredivisie erg belangrijk.”

Ook AlexTielbeke, directeur Eredivisie CV, erkent de toenemende impact van clubs en spelers op de samenleving: “Iedere club in de Eredivisie is maatschappelijk actief. Het is mooi om te zien dat spelers, zoals Jeroen, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Zij zijn een voorbeeld voor jonge voetballers in hun omgeving en kunnen een verschil maken.”

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Mans Media, voor webhosting, domeinnamen en streams.

Agenda