‘Organisatie Rabobank Gouden Pijl al ver met voorbereidingen’

EMMEN - De 37ste editie van de Rabobank Gouden Pijl wordt 12 augustus gehouden. Hoewel de renners pas eind juli definitief worden vastgelegd, heeft het bestuur nu de handen vol aan het binnenhalen van de sponsorgelden. Het is de afgelopen jaren gelukt en ook nu zal het lukken, daar zijn de bestuursleden het unaniem over eens.

Maar er moet wel een tandje harder gefietst worden dan voorgaande jaren in de aanloop naar het evenement. Bij enkele sponsors staat de rem op de sponsorgelden en ook bij de gemeente loopt het subsidiebedrag terug. Gelukkig is de Rabobank weer bereid gevonden het hoofdsponsorschap op zich te nemen.

Al bijna 40 jaar lang staat het klassieke wielerfestijn De Gouden Pijl in Emmen te boek als een succesvolle combinatie van topsport en gezelligheid. Bekende renners op het parcours, de gezellige drukte op de stadsvloer, het zien en gezien worden in het vipdorp en het bulderende kanon aan de start. Het zijn allemaal ingrediënten die al net zo klassiek zijn als het Emmer wielercriterium zelf.

Hoge kosten voor een gratis toegankelijk evenement
Hoewel het voor iedereen in Emmen al jaren vanzelfsprekend is dat er een Gouden Pijl komt, is het voor het stichtingsbestuur altijd weer spannend om de begroting sluitend te krijgen. Het heeft er alles mee te maken dat de Gouden Pijl een gratis toegankelijk evenement is, waarbij de kosten worden gedragen door sponsoren en subsidie, vertelt voorzitter Roelie Lubbers. “Die kosten zijn hoog en nemen niet af”. En toch willen we gratis toegankelijk blijven, zo vervolgt ze. Dat is uniek! Lubbers: “De meeste andere grote wielercriteriums vragen entree. Een groot deel van de begroting gaat overigens naar de toprenners die we aan de start willen zien.”

Hoofdsponsor Rabobank levert een essentiële bijdrage aan het evenement
De sponsoren spelen volgens Lubbers een niet te onderschatten rol bij de financiering van de Rabobank Gouden Pijl. “De subsidiekraan wordt steeds verder dichtgedraaid. We moeten ons meer inspannen om de benodigde financiën te realiseren. Tegelijkertijd staan ook de sponsorbijdragen onder druk.” De Stichting de Nieuwe Pijl is financieel gezond en kan wat opvangen, maar dat heeft vanzelfsprekend grenzen. De organisatie is daarom extra verheugd met het feit dat de Rabobank Emmen-Coevorden ook dit jaar weer hoofdsponsor is en als hoofdsponsor meedenkt.

Directievoorzitter Chéry Wortelboer van Rabobank Emmen-Coevorden: “De Rabobank ziet de Gouden Pijl als een maatschappelijk evenement dat van grote betekenis is voor ZuidOost Drenthe.” De bank neemt de verantwoordelijkheid die bij een hoofdsponsor hoort en denkt financieel mee. Zij wil daarmee tevens een belangrijk signaal aan ondernemend Emmen en omstreken geven. Wortelboer laat weten: “De Gouden Pijl hoort bij Emmen, al 37 jaar, en dat moet zo blijven. Ik hoop dat veel bedrijven ons voorbeeld volgen en ook de Pijl sponsoren. Dat verdient de organisatie; dat verdient Emmen.”

De Rabobank Gouden Pijl is van ons allemaal
Roelie vervolgt: “De Rabobank Gouden Pijl is HET evenement van Emmen. Het is gratis toegankelijk en laagdrempelig en dat moet het ook blijven, want de Gouden Pijl is van ons allemaal.” Het bestaansrecht van de Gouden Pijl is verankerd in de maatschappelijke waarde die de wielerronde biedt, legt de voorzitter uit. “Het is een gratis toegankelijke publiekstrekker van formaat, waarop de inwoners trots mogen zijn. Het stimuleert het sporten en is een feestelijk, sociaal gebeuren. De Rabobank Gouden Pijl biedt meerwaarde voor iedereen uit Emmen en ver daarbuiten.”

De Pijl heeft een rijke historie en een goede naam opgebouwd. Tijden zijn veranderd en ook de organisatie ziet in dat De Gouden Pijl niet stil mag staan. “We snappen dat de economische situatie een rol speelt en gaan voor de komende jaren op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de Gouden Pijl het evenement te laten zijn dat iedereen in deze regio verwacht op de derde dinsdag na de finish van de Tour de France.”

Voorzitter Roelie Lubbers en Rabobank directievoorzitter Chéry Wortelboer.(foto Ko Oost)

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Uw banner op onze website? Vraag hier meer informatie aan!

Agenda