Drentse ondernemers lanceren plan TT SpeedWorld attractiepark TT SpeedWorld
“We zijn heel enthousiast geworden van de mogelijke komst van de Formule 1 Dutch Grand Prix. We staan er vol achter. Het heeft ons geïnspireerd om verder te denken wat Assen de wereld te bieden heeft rond snelheid en amusement. Het zou zonde zijn als de Formule1 maar een paar dagen per jaar publiek oplevert. Het TT SpeedWorld attractiepark zal onze regio structureel toerisme opleveren.”, zegt initiatiefnemer Henk Ziengs.
Het TT Circuit heeft 12 racing dagen, vanwege de geluidsbelasting. Elektrisch rijden is supersnel en stil. Elektrisch en op waterstof rijden en racen is bovendien duurzaam, en dit is het moment om 365 dagen per jaar publiek te trekken met zelf racen op een elektrisch en duurzaam attractiepark en mooie races op het circuit.
“Mensen willen niet alleen meer naar racing kijken, maar dit ook zelf ervaren. De populairste attracties ter wereld gaan om snelheid, dat trekt bezoekers. Naast racen op het circuit is racen op een echt grote kartbaan, zowel indoor als outdoor, traditioneel en elektrisch hartstikke mooi”, zegt ondernemer Peter van Dijk uit Emmen.
“Snelheid gaat niet alleen om vier wielen, we willen ook de link naar fietsen, e-bikes en elektrisch motorracen maken. Drenthe wordt de groenste provincie voor alles met twee en vier wielen. De plannen voor de ski-helling sluiten perfect aan: ook dat is snelheid. TT staat voor Tourist Trophy, het wordt tijd om ons echt op toerisme te gaan richten,” zegt Lammert de Wit van TT Plaza.
“Mensen associëren de Formule 1 vaak met milieuvervuiling. Echter, alle innovaties om auto’s efficiënter te maken, komen voort uit de Formule 1. Bij de Formule 1 wordt die kennis toegepast om met zo weinig mogelijk brandstof en gewicht zo snel mogelijk te kunnen rijden, en de auto-industrie past deze kennis toe om onze auto’s schoner te maken. De Formule 1 heeft elektrisch rijden al omarmd, omdat het sneller en efficiënter is dan benzine. Ook de autosport gaat vergroenen, kijk naar de Electric GT die op TT Assen binnenkort losgaat”, zegt Gerard de Boer, campagneleider van TopDutch.
“Ook het onderwijs is enthousiast. TU Delft, TU Twente en de RuG zijn bijvoorbeeld bezig met onderzoek naar elektrische en waterstofsystemen. TT SpeedWorld kan met onder andere kartbanen en het TT Instituut Drenthe college de nieuwe Max Verstappens en autotechnici opleiden”, zegt Dick Huisman, opleidingsmanager van het TT Instituut.
“De auto-industrie maakt een enorme omslag naar duurzaam rijden. Er wordt geïnvesteerd in innovatie en testen. TT SpeedWorld is de perfecte plek om te ontwikkelen, en om zich te vestigen met innovatiewerkplaatsen en experience centers, want showrooms hebben hun beste tijd gehad”, zegt Paul Harms van Mobility Service Nederland.
“Drenthe mist een dag attractie. Het TT SpeedWorld themapark kan structureel twee tot drie miljoen bezoekers per jaar trekken. Gewone attractieparken hebben een achterland van zo’n 200 kilometer omtrek. Voor Formule 1 racing en een racing attractiepark is het achterland zo’n 5 tot wel 8 uur rijden, dus is er een veel groter potentieel publiek. Het doel is niet de F1, de F1 is een springplank naar het ontwikkelen van een dag
attractie. Stel dat het lukt om deze mensen twee tot drie dagen in de regio door te laten brengen. Dit geeft de regio en de binnensteden een impuls voor horeca, hotels en winkels. Geweldig voor onze bedrijven en geweldig voor de werkgelegenheid”, zegt Gerard Kremer, voorzitter MKB Noord.
“De provincies Friesland en Groningen en steden zoals Leeuwarden, Groningen en Emmen hebben zich al achter de komst van de Formule 1 Grand Prix naar Assen geschaard. TT Circuit, TT World, TT Hotel, TT Plaza, TT Casino, TT Hal en het TT instituut hebben enthousiast op ons plan gereageerd. We denken dat het ontwikkelen
van een amusementspark de keuze om de Formule 1 in Assen te laten landen stimuleert. We zijn als ondernemers niet van het praten maar doen. Wij willen snelheid maken! Daarom hebben we als ondernemers budget vrijgemaakt voor de uitwerking van dit plan”, aldus Henk Ziengs.