'Ik ben niet bezig met de geschiedenisboeken. Ik geniet van het koersen, dat is alles'
Zijn offensieve koerswijze typeert Pogacar. Hij is een kampioen die op zijn gevoel rijdt. Niet iemand met een vast koersplan of een persoon die zich door de teamleiding laat sturen. “Er wordt veel gesproken over de radiocommunicatie vanuit de ploegleidersauto, maar die oortjes werken zestig procent van de tijd niet. En op de sleutelmomenten in een koers wanneer het hectisch is de mensen op de straat veel lawaai maken, hoor je sowieso zelden iets. Dat wil niet zeggen dat ik een tegenstander van de oortjes ben.” “Ik denk dat we moeten kijken hoe we die communicatie kunnen verbeteren. Het is belangrijk dat je vanuit de auto gewaarschuwd kunt worden voor gevaarlijke passages. Of wanneer een ziekenwagen of politie het peloton moet passeren, dan kun je op de hoogte worden gebracht.” Gevraagd naar zijn zwaarste dag op de fiets, wijst Pogacar zonder aarzelen naar de Alpenrit over de Col de la Loze in de Tour van 2023. “Dat is één van de dagen dat ik het meest heb afgezien in mijn loopbaan. Maar vergeet ook elk jaar het WK niet. Dat zijn altijd zware wedstrijden.” “Ik herinner me ook nog mijn eerste wedstrijd bij de beloften voor het Lljubjana-team, die verreden werd bij temperaturen rond het vriespunt, terwijl het regende of sneeuwde. Vijf uur lang heb ik op de fiets gezeten zonder te eten en drinken. Toch eindigde ik nog als vijfde.”
|