Tessa Geerling 1e in Top Competitie

SCHHONEBEEK/ERP – Zondag werd de laatste nationale BMX wedstrijd verreden, een wedstrijd in de C1 catagorie (international kalender). Met een 2e plaats op de cruiser wist Tessa Geerling (19) de winst in de Topcompetitie bij de cruiser 17 jaar en ouder op te eissen.

In de dagwedstrijd, catagorie Elite Women, werd ze aan het eind van de dag als 4e geklasseerd. Broer Nick Geerling (17) deed ook goed zaken, in de catagorie Junior Men wist hij als 4e voor de wereldkampioen Niek Kimmann te eindigen en weer een aantal UCI punten op zijn conto bij te schrijven.

De laatste nationale wedstrijd op de baan in Erp was voor velen een test voor het komende jaar, in 2015 vind het Europees kampioenschap plaats op dezelfde baan. De baan in Erp is zeker niet standaard en ook niet gemakkelijk. Een hoge, lange steile startheuvel gevolgt door een lang eerste stuk waarop veel getrapt moet worden. Het tweede stuk kent een aantal lastige dubbels, voor de junior en elite men ligt er een behoorlijke pro sectie. Het derde en vierde deel van de baan lopen niet optimaal waardoor het lastig is een goede “flow” te vinden maar vooral ook om die vast te houden. Een klein foutje op het begin van het stuk kan betekenen dat het echt “worstelen” word om er snel over heen te komen.

De trainingen begonnen zaterdag met schitterend weer, Tessa had moeite om de juiste cadans te vinden op de cruiser, op de BMX fiets gingen de starts eerst ook niet lekker maar die kreeg ze toch goed onder de knie. In de avond training pakte ze nog een aantal ronden mee op de cruiser om ook dat te verbeteren. Nick wist direct een goed eerste stuk neer te zetten, de pro sectie verliep nog niet helemaal naar wens maar dat zou wel goedkomen naar zijn idee. Op zondag morgen waren de omstandigheden compleet anders, de cruiser races werden in de regen gereden, de natte baan was een stuk zwaarder te rijden.

De races werden er daardoor niet mooier op en ook de trainingsplannen kwamen niet meer uit zoals bedoeld. Tessa bereikte na wisselvallende manches waarin ze zichzelf spaarde de finale ronden en finale. In de finale wist ze al dat de eerste plaats moeilijk zou gaan worden, op de 2e hindernis was een van haar collegas een stuk sneller. Vanaf de start ging het gelijk op maar na de 2e hindernis lag Tessa 2e, dit wist ze zonder al te veel moeite vast te houden.

De strijd voor de eerste plek zat er niet echt in en daarom consolideerde ze op de 2e plaats hetgeen voldoende was voor de winst in de Top Competitie met de cruiser. Dit zelfs met 1 wedstrijd minder gereden dan de collega’s. In de middag was het droog geworden maar de baan was nog steeds zwaar, in de warming up reden Tessa en Nick enkele rondjes om te zorgen dat ze in een goede flow terecht kwamen, ondanks de zwaardere baan ging de pro sectie voor Nick nu goed.

Beiden hadden geen eenvoudige race, de concurentie was sterk en inhouden, zichzelf sparen,was nu geen optie meer. Nick liet iets liggen bij de starts maar maakte dit op het eerste stuk weer goed, hierdoor kon hij alle drie de manches als 3e of 4e de eerste bocht indraaien. In de tweede manche zat hij heel even klem en liet hij een slag lopen, een spannende strijd via de pro sectie volgde. Nick zat hierbij aan de buiten zijde waardoor hij in de 2e bocht niet anders kon dan er achteraan draaien. Met een 4e, 5e en 4e plaats ging Nick door naar de finales,.

Nick was de enige eerstejaar Junior Men die doordrong tot in de finales, uiteindelijk werd hij als 4e geklasseerd. Tessa reed bij de Elite Women in de voorronden direct in een volle bak van acht rijdsters, om hier door te komen zou geen eenvoudige opgave worden. Kansloos was ze echter niet, in de eerste manche pakte ze een mooie lijn op het eerste stuk waarna ze als 5e de eerte bocht indraaide. Ze bleef er goed bij en wist op het laatste stuk nog 2 plekken te winnen.

De tweede manche eindigde ze als 4e en met ook een 4e plek in de derde manche ging ze door naar de finales. In de finale starte Tessa van de buiten zijde, een mindere start zorgde er voor dat ze een beetje achter in het veld zat. In de eerste bocht koos ze een lijn van buiten naar binnen hetgeen goed uitpakte. De concurentie was driftig met elkaar in gevecht bij het uitkomen van de bochtaan de buitenzijde, Tessa stuurde onderdoor en had hierdoor vrije baan. Aan het eind van de dag werd ze als 4e geklasseerd bij de Elite Women.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

Mans Media, voor webhosting, domeinnamen en streams.

Agenda