Emmen en Coevorden gaan in zee met havens
De kwartiermaker is Rob Spierings. Hij is onafhankelijk adviseur op het gebied van maritieme logistiek en railtransport. Spierings heeft verschillende directieen managementfuncties in de Rotterdamse zeehaven vervuld. In Zuidoost- Drenthe heeft hij recent onder andere voor de Euroterminal Coevorden advieswerk verricht.
Dryport Emmen-Coevorden
De aanstelling van Spierings komt voort uit het project âDryport Emmen-Coevordenâ. Dit project is gericht op verbetering van de goederenstromen vanuit de zeehavens Rotterdam en Amsterdam naar het Europese achterland. De havens kampen met ruimtegebrek, verkeersopstoppingen en te weinig capaciteit op het spoor en de vaarverbindingen. Met het vooruitzicht dat de containerstromen de komende jaren sterk zullen toenemen, dreigt dit probleem onaanvaardbare vormen aan te nemen.
âDryportsâ in het achterland en het verschuiven van het vervoer over de weg naar de meer duurzamere vervoersvormen, zoals trein en schip, moeten hierin verbetering brengen. Het dryport-idee is de containers direct vanaf de zeeschepen per trein of binnenvaartschip naar logistieke regioâs in het achterland (dryports) te brengen en daar de verdere ver- en bewerking en distributie van de goederen te doen. Venlo is een geslaagd voorbeeld van zoân dryport voor Rotterdam. Emmen en Coevorden willen deze functie gaan vervullen voor de goederenstromen richting Noord- en Oost-Europa.
Sterke punten
Uit een in 2009 uitgevoerde haalbaarheidstudie is reeds gebleken dat Emmen en Coevorden goede mogelijkheden voor een dryport hebben. De sterke punten zijn de ruimte voor bedrijfsvestigingen, de terminal in Coevorden, waar zowel vrachtwagens, treinen en schepen hun goederen kunnen laden en lossen, de filevrije wegen en de goede weg- en spoorverbindingen met Duitsland. Op de terminal in Coevorden komen en vertrekken momenteel goederentreinen van en
naar Rotterdam (5 keer per week), Ludwigshafen (5 á 6 keer per week) en Stettin (3 keer per week). Ook zijn besprekingen gaande om de 2009 beëindigde treinverbindingen met de Amsterdamse haven weer in te stellen.
Verder wordt bekeken of een satelietterminal op het grote bedrijvenpark van Emmen te realiseren valt, zodat de miljoenen tonnen aan ladingen die nu nog over de weg gaan, in de toekomst per trein verder kunnen worden vervoerd. Belangrijk voor het dryport-concept van beide gemeenten is dat de capaciteit van de spoorlijn Zwolle-Coevorden-Emmen wordt verhoogd. Samen met de provincie en Prorail wordt naar oplossingen hiervoor gezocht.