Rampscenario dreigt voor Wmo thuiszorg
In het gunstigste geval behouden de thuiszorgorganisaties en huishoudelijke hulpen hun huidige klanten, maar zullen zij hun werk niet meer onder de thuiszorg CAO kunnen uitvoeren, maar wordt de schoonmaak CAO van toepassing. De organisaties zullen voor het werk dan tussen de 3,5 en 6Â euro per uur minder krijgen en ook zal het werk in minder uren moeten worden uitgevoerd.
Het kan echter nog veel ongunstiger uitpakken zo blijkt uit de antwoorden van het college. Klanten van de Wmo kunnen nu nog kiezen door welke thuiszorgorganisatie zij het werk willen laten uitvoeren, maar het college heeft aangegeven dat nog niet zeker is dat klanten straks ook een keus zullen krijgen. Het kan dus goed zijn dat veel van de huidige thuiszorgorganisaties hun werk in zijn geheel zullen verliezen met alle gevolgen voor de medewerkers. Honderden thuiszorgmedewerkers zouden hun baan dus kunnen verliezen.
Ook heeft het college aangegeven de schoonmaakondersteuning een geschikte vrijwillige tegenprestatie te vinden voor mensen in de bijstand, als vanaf 2013 de Wet werk naar vermogen wordt ingevoerd. De gemeente mag mensen dan verplichten tot een vrijwillige tegenprestatie voor het ontvangen van een uitkering.
De gemeente Emmen hoopt met de invoering van een "algemene voorziening schoonmaakondersteuning" ook veel mensen uit de bijstand aan een baan te kunnen helpen. En tijdens de commissievergadering van 13 maart 2012 gaf wethouder Jumelet aan, ook voor de medewerkers van de EMCO-groep en buurtsupport Emmen een rol te zien weggelegd.
Het college vindt dat de exacte invulling van de "algemene voorziening schoonmaakondersteuning" een uitvoeringszaak ik waar de raad geen zeggenschap over heeft. De fracties van Wakker Emmen en DOP zijn het hier mee eens. Ook denken Wakker Emmen en DOP dat het college nu voor de tweede keer met een voorstel komt dat wettelijk niet kan en mag. Bij de commissievergadering van 13 maart 2012 bleek de meerderheid van de raad echter geen moeite te hebben met de plannen.
Voor sommige klanten zal het nieuwe beleid vanaf 1 april 2012 ingaan en voor andere klanten zal het nieuwe beleid vanaf 1 januari 2013 ingaan. Bij een algemene voorziening schoonmaakondersteuning zullen 80% van de klanten genoegen moeten nemen met 2,5 uur in de week.
TOELICHTING
Hierbij de relevante vragen bij dit onderwerp van Wakker Emmen en de DOP van 5 maart 2012. Met cursief en vet daaronder de antwoorden van het college van 12 maart 2012.
Werkgelegenheid huidige medewerkers hulp bij het huishouden in nieuwe concept schoonmaakondersteuning als algemene voorziening.
Vraag 6:
Is het huidige voorstel al besproken met de bedrijven die hulp in het huishouden aanbieden? En wat was hun reactie? (Indien er schriftelijke reacties zijn zouden wij deze graag ontvangen) De zorgaanbieders zijn geïnformeerd over de ontwikkelingen die plaats kunnen gaan vinden.
Vraag 7:
Zijn er straks voor cliënten ook keuzemogelijkheden bij welk bedrijf zij hun schoonmaakondersteuning afnemen?
Dit is afhankelijk van wijze waarop de algemene voorziening wordt georganiseerd. Er bestaat echter geen verplichting om keuzes te bieden bij een algemene voorziening.
Vraag 11:
Wat bedoelt u met verbindingen leggen in het sociale domein in de context waarin u deze gebruikt? Kunt u voorbeelden geven? De verbinding in het sociale domein zal vooral kunnen worden gelegd tussen de Wmo en de Wet werken naar vermogen (Wwnv). De inzet is dat de doelgroepen van beide regelingen aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Er liggen mogelijkheden in betaald (schoonmaak)werk voor uitkeringsgerechtigden als vrijwilligerswerk in het kader van âtegenprestatieâ zoals die in de Wwnv is opgenomen. Daarnaast zal in de nabije toekomst ook de verbinding worden gelegd tussen de Wmo en de Awbz taken.
Vraag 17a:
Wat is het gemiddelde uurloon bij voortzetting van het huidige beleid? In de berekeningen is uitgegaan van HH1 ⬠20,45 en voor HH2 ⬠22,98
Vraag 17b:
Wat is het gemiddelde uurloon bij het nieuwe beleid? Het gemiddelde uurloon schoonmaakondersteuning bij het nieuwe beleid ligt naar verwachting rond ⬠17. Â
Vraag 22:
Hoe kan de raad een algemene voorziening vaststellen zonder het toegangsprotocol en de toegangscriteria te kennen? De manier waarop de toegang tot de algemene voorziening wordt vastgelegd is gebaseerd op de regelgeving in de wet en zal dus aansluiten bij de huidige praktijk. Het vaststellen van de beleidsregels voor de uitvoering is een bevoegdheid van het college.Â