Ondernemers in Emmen vinden elkaar(goed)
maandag 18 jul 2011 | Geschreven door Bennie Wolbers
EMMEN - Waarom zaken doen in de Randstad als dergelijke bedrijven ook in je eigen regio te vinden zijn? Steeds meer ondernemers zien het belang van lokaal zaken doen. Niet verwonderlijk, want het heeft veel voordelen. Je spreekt elkaars taal, hebt kennis van de lokale markt en stimuleert de lokale economie waar je allebei deel van uitmaakt. Je kunt makkelijker fysiek afspreken en dat is wel zo duidelijk en persoonlijk. Uiteraard is het gevestigd zijn in dezelfde omgeving niet de enige motivatie om samen zaken te doen. Kwaliteit, goede resultaten en een prettige manier van samenwerken zijn de belangrijkste uitgangspunten. Is dat het geval, dan is de keus toch snel gemaakt?!
De van oorsprong Emmense bedrijven Paraat Uitzendbureau en marketing en communicatiebureau Verhoef & Co zoeken hun partners bij voorkeur dichtbij huis. Toen Paraat bijvoorbeeld toe was aan een vernieuwing van de huisstijl heeft het niet lang gezocht naar een geschikte partij. Erwin Koops, Paraat Uitzendbureau: âDe naam Verhoef & Co is een gevestigde naam in onze regio. Ze zijn, net als wij, maatschappelijk actief door bijvoorbeeld sponsoring van lokale sportverenigingen. Ook komen we elkaar vaak tegen op lokale netwerkevenementen. Dankzij deze ervaringen ontstond er onbewust al een gevoel van herkenning, een basis van vertrouwen, zonder dat we ooit zaken hebben gedaan. Vertrouwen is voor ons essentieel is het gaat om zakendoen, daarbij hoort ook het gevoel van begrepen en serieus genomen worden. Zo gaan wij
om met onze klanten en zo willen we zelf ook behandeld worden.â
Effectiviteit en kwaliteit
Anouk Dros, Verhoef & Co: âHet is leuk om samen te werken met ondernemers uit deze regio. Niet alleen omdat ze dichtbij zijn, maar ook om steeds weer te zien dat deze regio veel talent en kennis herbergt. Een sterk lokaal netwerk is belangrijk voor de regionale economie en zorgt ervoor dat je als ondernemer en als regio groeit. Hoe meer waarde je met je bedrijf aan de markt toevoegt, hoe meer jouw bedrijf er voor terug zal krijgen. Er valt bovendien veel kennis te halen bij elkaar. Niet altijd kiezen voor de laagste prijs of denken âwat je van ver haalt...â, maar kiezen voor effectiviteit, creativiteit en kwaliteit. Effectiviteit en [creatieve] kwaliteit is waar ons bedrijf voor staat. Duidelijke afspraken, een heldere aanpak en een open samenwerking. Zodra die basis goed zit, komen wij met creatieve ideeën en onderscheidende oplossingen. Deze werkwijze zagen we ook terug bij Paraat Uitzendbureau. Want ondanks onze totaal verschillende branches, hebben we met Paraat
een aantal belangrijke raakvlakken. Hart voor de regio, nuchtere en open werkwijze en bovendien passie voor
het vak. En dat laatste werkt aanstekelijk.â
Nieuwe tijden, nieuwe huisstijl
Paraat Uitzendbureau bestaat binnenkort 10 jaar en heeft zich als bedrijf steeds doorontwikkeld. In kennis en deskundigheid, maar ook fysiek heeft de organisatie stappen gemaakt. Vanuit Emmen, Assen en Veendam voorziet het uitzendbureau veel organisaties van vakmensen in alle sectoren en segmenten van de arbeidsmarkt. Paraat Uitzendbureau biedt naast het
reguliere uitzenden ook diensten als payrolling, werving en selectie en detachering. Allemaal vanuit dezelfde filosofie:
persoonlijk en laagdrempelig. Erwin: âWij spreken liever niet van uitzendkrachten, maar van medewerkers. Wij luisteren naar mensen, nemen de tijd en geven ze een gevoel van waardering.â In de afgelopen 10 jaar is het uitzendbureau een vertrouwd gezicht geworden en heeft het grote stappen gemaakt. De visuele identiteit gaf niet meer weer waar Paraat Uitzendbureau voor staat, bijvoorbeeld een waarde als vooruitstrevend.
Paraat was toe aan verandering.
âEen nieuwe huisstijl is voor ons een grote stap,â aldus Erwin. âWe zijn zeer gehecht geraakt aan onze oude huisstijl, toch waren we van mening dat we mee moesten gaan met de tijd en dat een nieuwe huisstijl recht zou doen aan de ontwikkeling van ons bedrijf. Sentimenten maakten dat dit intern een gevoelige verandering was. Verhoef & Co voelde dit goed aan. We wilden een logo en huisstijl met iets meer âschwungâ. Geen radicale verandering, maar een upgrade naar deze tijd. Verhoef & Co kwam met voorstellen die dicht bij ons staan en die bij ons bedrijf passen. Geen grootspraak, poespas of randstedelijke hoogdravendheid, maar een directe, effectieve en prettige manier van omgaan. Bovendien doen ze niet
exact wat van ze wordt gevraagd, maar voorzien ze ons van een breder communicatieadvies. Stap voor stap zijn
we gekomen tot een huisstijl die niet volgens verwachting was, maar daar boven.â
Communicatie moet raken
Anouk Dros Verhoef & Co: âAan de bevlogenheid en het enthousiasme waarmee Erwin sprak over zijn bedrijf merkten wij dat een nieuwe huisstijl een grote stap was voor Paraat Uitzendbureau. Hier moet je dan ook op gepaste wijze mee omgaan. Wij zijn een bureau dat zich inleeft in de klant en zijn vraag. Daarbij verdiepen we ons in de organisatie, markt, diensten, doelgroep, concurrenten en omgeving. We vragen eerst de hemd van het lijf en maken zo zijn uitdaging onze uitdaging. Zo gaan we met dezelfde bevlogenheid als onze klant aan het werk en komen we tot voorstellen die raken.
Dat is de bedoeling. Communicatie moet raken, impact hebben, iets aanrichten of opwekken. Alles draait tenslotte om het effect. Paraat Uitzendbureau moet blij zijn met hun nieuwe huisstijl, maar nog belangrijker: de doelgroep van Paraat Uitzendbureau moet er âfeelingâ mee hebben. Pas dan heb je het gewenste effect. De huisstijl is namelijk de weerspiegeling van hoe je jezelf als organisatie profileert. Hoe je intern en extern gezien wilt worden. Ook in communicatie en marketing
geldt: kleren maken de man. De invloed van de huisstijl op imago, naamsbekendheid, merkvoorkeur en reputatie is aanzienlijk: ze vertelt het verhaal, laat zien wat de waarden zijn en zorgt voor herkenbaarheid.
Het ontwerp van de huisstijl is daarom niet alleen een keuze op gevoel, maar ook een strategische keuze. Hoe wil ik gezien worden en waarmee wil ik geassocieerd worden? Ben ik innovatief, laagdrempelig, maatschappelijk verantwoord, ingetogen of misschien wel bewust groots en afstandelijk? Ik denk dat de huisstijl van Paraat Uitzendbureau de juiste waarden uitstraalt: professioneel, laagdrempelig en eigentijds.â
om met onze klanten en zo willen we zelf ook behandeld worden.â
Effectiviteit en kwaliteit
Anouk Dros, Verhoef & Co: âHet is leuk om samen te werken met ondernemers uit deze regio. Niet alleen omdat ze dichtbij zijn, maar ook om steeds weer te zien dat deze regio veel talent en kennis herbergt. Een sterk lokaal netwerk is belangrijk voor de regionale economie en zorgt ervoor dat je als ondernemer en als regio groeit. Hoe meer waarde je met je bedrijf aan de markt toevoegt, hoe meer jouw bedrijf er voor terug zal krijgen. Er valt bovendien veel kennis te halen bij elkaar. Niet altijd kiezen voor de laagste prijs of denken âwat je van ver haalt...â, maar kiezen voor effectiviteit, creativiteit en kwaliteit. Effectiviteit en [creatieve] kwaliteit is waar ons bedrijf voor staat. Duidelijke afspraken, een heldere aanpak en een open samenwerking. Zodra die basis goed zit, komen wij met creatieve ideeën en onderscheidende oplossingen. Deze werkwijze zagen we ook terug bij Paraat Uitzendbureau. Want ondanks onze totaal verschillende branches, hebben we met Paraat
een aantal belangrijke raakvlakken. Hart voor de regio, nuchtere en open werkwijze en bovendien passie voor
het vak. En dat laatste werkt aanstekelijk.â
Nieuwe tijden, nieuwe huisstijl
Paraat Uitzendbureau bestaat binnenkort 10 jaar en heeft zich als bedrijf steeds doorontwikkeld. In kennis en deskundigheid, maar ook fysiek heeft de organisatie stappen gemaakt. Vanuit Emmen, Assen en Veendam voorziet het uitzendbureau veel organisaties van vakmensen in alle sectoren en segmenten van de arbeidsmarkt. Paraat Uitzendbureau biedt naast het
reguliere uitzenden ook diensten als payrolling, werving en selectie en detachering. Allemaal vanuit dezelfde filosofie:
persoonlijk en laagdrempelig. Erwin: âWij spreken liever niet van uitzendkrachten, maar van medewerkers. Wij luisteren naar mensen, nemen de tijd en geven ze een gevoel van waardering.â In de afgelopen 10 jaar is het uitzendbureau een vertrouwd gezicht geworden en heeft het grote stappen gemaakt. De visuele identiteit gaf niet meer weer waar Paraat Uitzendbureau voor staat, bijvoorbeeld een waarde als vooruitstrevend.
Paraat was toe aan verandering.
âEen nieuwe huisstijl is voor ons een grote stap,â aldus Erwin. âWe zijn zeer gehecht geraakt aan onze oude huisstijl, toch waren we van mening dat we mee moesten gaan met de tijd en dat een nieuwe huisstijl recht zou doen aan de ontwikkeling van ons bedrijf. Sentimenten maakten dat dit intern een gevoelige verandering was. Verhoef & Co voelde dit goed aan. We wilden een logo en huisstijl met iets meer âschwungâ. Geen radicale verandering, maar een upgrade naar deze tijd. Verhoef & Co kwam met voorstellen die dicht bij ons staan en die bij ons bedrijf passen. Geen grootspraak, poespas of randstedelijke hoogdravendheid, maar een directe, effectieve en prettige manier van omgaan. Bovendien doen ze niet
exact wat van ze wordt gevraagd, maar voorzien ze ons van een breder communicatieadvies. Stap voor stap zijn
we gekomen tot een huisstijl die niet volgens verwachting was, maar daar boven.â
Communicatie moet raken
Anouk Dros Verhoef & Co: âAan de bevlogenheid en het enthousiasme waarmee Erwin sprak over zijn bedrijf merkten wij dat een nieuwe huisstijl een grote stap was voor Paraat Uitzendbureau. Hier moet je dan ook op gepaste wijze mee omgaan. Wij zijn een bureau dat zich inleeft in de klant en zijn vraag. Daarbij verdiepen we ons in de organisatie, markt, diensten, doelgroep, concurrenten en omgeving. We vragen eerst de hemd van het lijf en maken zo zijn uitdaging onze uitdaging. Zo gaan we met dezelfde bevlogenheid als onze klant aan het werk en komen we tot voorstellen die raken.
Dat is de bedoeling. Communicatie moet raken, impact hebben, iets aanrichten of opwekken. Alles draait tenslotte om het effect. Paraat Uitzendbureau moet blij zijn met hun nieuwe huisstijl, maar nog belangrijker: de doelgroep van Paraat Uitzendbureau moet er âfeelingâ mee hebben. Pas dan heb je het gewenste effect. De huisstijl is namelijk de weerspiegeling van hoe je jezelf als organisatie profileert. Hoe je intern en extern gezien wilt worden. Ook in communicatie en marketing
geldt: kleren maken de man. De invloed van de huisstijl op imago, naamsbekendheid, merkvoorkeur en reputatie is aanzienlijk: ze vertelt het verhaal, laat zien wat de waarden zijn en zorgt voor herkenbaarheid.
Het ontwerp van de huisstijl is daarom niet alleen een keuze op gevoel, maar ook een strategische keuze. Hoe wil ik gezien worden en waarmee wil ik geassocieerd worden? Ben ik innovatief, laagdrempelig, maatschappelijk verantwoord, ingetogen of misschien wel bewust groots en afstandelijk? Ik denk dat de huisstijl van Paraat Uitzendbureau de juiste waarden uitstraalt: professioneel, laagdrempelig en eigentijds.â