“Trots op Drenthe”

EMMER COMPASCUUM - Alle participanten in de Brede School Emmer-Compascuum hebben vanaf 17 mei 2016 een project inhoud gegeven met als thema:


“Trots op Drenthe”. We vinden het, juist omdat het een uitstekend geslaagd project geweest is, van grote waarde u daarvan op de hoogte te stellen. In deze evaluatie laten we eerst de molenaars van molen “Grenszicht” in Emmer-Compascuum aan het woord. We hebben in het kader van ons thema gezocht naar een uitstapje voor alle kinderen naar een bijzonderheid in de naaste omgeving waarop we trots zijn. Helaas wilden het Veenpark en Wildlands niet meewerken door bijv. iets aan de toegangsprijs te doen. De Brede School moet rondkomen van de subsidiegelden van de Gemeente Emmen en dan zou een geste vanuit (ook, o.a. door de gemeente Emmen, gesubsidieerde instellingen!!) deze attracties een ondersteunend gebaar zijn. Misschien is daar nog eens vanuit de gemeente Emmen een gesprek aan te wagen. Een uitstapje waaraan de kinderen nog lang zullen terugdenken is het bezoek aan de molen in Emmer-Compascuum. Om een juist beeld te krijgen, hier het verslag van de ervaringen van de molenaars: 2,5 week hebben we met volle enthousiasme rondleidingen gegeven. We vonden het oprecht erg leuk om naast het rondleiden de verschillende leeftijdsgroepen te hebben mogen ontvangen in de molen. Erg leuk om alle scholen uit dit dorp over de vloer te hebben gehad, hopelijk zien wij de kinderen met ouders eens terug in de molen. Ook vonden we het fijn om te zien dat er door de leerkrachten door ieder een eigen leuke invulling is gegeven in de wachtruimte. Er was zelfs een groep bij waarbij de leerkracht tijdens de 45 minuten een windmolen ging knutselen in de molen. Prachtig!

We vonden het erg leuk dat de oudste kinderen met veel vragen kwamen, hierdoor leerden ze veel over de molen, naast onze uitleg zelf. Volgens mij waren de kinderen ook allemaal erg enthousiast over dit uitje en erg blij met het zakje pannenkoekmeel. Ik kwam soms kinderen tegen die me enthousiast erover vertelden. Ook heb ik alleen enthousiaste ouders gesproken. De molenaars willen ons, als Brede school zijnde, danken dat dit allemaal zo kon. Natuurlijk heeft de Brede school de molenaars bedankt voor hun inzet. Drie scholen geven hun verslag van de projectweken: In de diverse groepen is van alles gedaan. We hebben molens geknutseld en van het gemalen meel koekjes gebakken. Er is voorgelezen uit het boek “De Molenmuis” en we zijn op een bijzondere manier naar de molen gegaan: groep 1 t/m 4 ging in een soort huifkar! Daarnaast hebben we in ons project nog een thema behandeld: “Muziek uit Drenthe”, ook best iets om (heel) trots op te zijn!

Op woensdag 25 mei heeft de muziekleerkracht het project op de Runde geopend met het Drentse lied: “Meester, zien musse stiet verkeerd”. Na deze swingende opening hebben de leerkrachten dit thema voortgezet met leuke lessen. Ook stond het uitstapje naar de molen op het programma, dit was niet alleen leerzaam maar ook nog eens heel erg leuk.



Twee studenten van de Pabo zijn uitgenodigd om in alle klassen les te geven in het Drents m.b.v. leskisten van het “Huus van de taol”. Ze hebben spelletjes gedaan, gewerkt in “wiesneus” en verhalen zijn voorgelezen in het Drents en zelfs één leerkracht heeft tijdens de projectweek ook de gewone lessen in het dialect gegeven.

Uiteraard is er heel veel geknutseld zoals molens, koeien en Drentse vlaggen. Maar ook zijn er knieperties gebakken, klompen geverfd en tekeningen over Drenthe gemaakt.

Donderdag 2 juni was de afsluiting van dit project en alle ouders waren uitgenodigd. Elke groep ging een gedicht voordragen en een lied zingen. Dit natuurlijk allemaal in het Drents. Kinderen hadden hier veel plezier in. Het slotlied “Meester, zien musse stiet verkeerd” hebben ze met z’n allen uit volle borst gezongen



Ook op cbs de Triangel stond het molenbezoek centraal in alle groepen. De kinderen hebben enorm genoten van de rondleidingen. Verder is er in groepeen museum gemaakt over hoe het hier vroeger was.

Juf heeft een Drents boek voorgelezen over Kobus knien en Ad de kat. Heel bijzonder!
De wethouder kwam voorlezen in de Drentse taal. Daarna ging hij de vlag hijsen van Drenthe. Hierbij werd geluisterd naar het Drentse volkslied.
De bovenbouw heeft woorden in het Drents verteld en andersom
We zijn trots op Drenthe

Woensdag 17 mei werd de Drentse vlag gehesen (Dinsdag 17 mei hing natuurlijk het rood-wit-blauw te wapperen vanwege de verjaardag van Koningin Maxima) en werd het Drentse volkslied gezongen.

Alle groepen hebben veel plezier beleefd aan de bezoeken aan de molen. En zeker aan de zakjes meel, die alle leerlingen meekregen, voor hun eigen pannenkoek. Er zijn heel wat pannenkoeken gebakken in Emmer-Compascuum tijdens de projectweek!

We hebben in het licht van het project ook gewerkt met de kunstkisten van atelier Abel; dat vinden wij ook iets Drents om trots op te zijn.

Groep 5-6 van de Braakhekke is nog op excursie geweest naar de NAM in Schoonebeek.Op de site van de NAM staat

al een heel verslag van ons bezoek.http://www.aardgasindeklas.nl/nieuwsvandenam/nieuws/

Op donderdag 2 juni hebben we het project afgesloten met oud-hollandse spelletjes op het plein en een afsluitavond waarop heel veel ouders zijn geweest om te kijken naar de resultaten van onze crea-opdrachten en te snoepen van zelfgemaakte Drentse lekkernijen

Onder de vlag van de Brede School Emmer-Compascuum is het project “Trots op Drenthe” een groot succes geworden.

Reacties

Fotoboek

Social media

Advertenties

RAPIDE Internet

Agenda