Benzineverbruik in de winter 10 % hoger
Temperatuur
Hoe heter de motor hoe beter de verbranding, de benzine stroomt dan beter en is ook dunner. Ook de buitentemperatuur speelt een rol. Een ritje vanuit Emmen naar Groningen en terug âs morgens vroeg is duurder dan in de namiddag, het scheelt een halve liter benzine.
Zomer/winter
Door een jaar lang elke dag bij te houden wat het verbruik is via de boordcomputer van de auto (Citroen) kon worden berekend dat in de winter het verbruik 10 % hoger ligt dan in de zomermaanden., nl 7,7 liter/100 km versus 7,0. Dit betekent dat iemand die 1000 km per maand rijdt in de zomer 210 liter kwijt is en in de winter 231 liter, een verschil van 21 liter of 36 euro.
Klinkerwegen
Reeds eerder heeft statisticus en CDA-raadslid0 proefondervindelijk bewezen dat rijden op klinkerwegen zoân 25 % of meer benzine kost dan op mooie asfaltwegen. Het extra verbruik op klinkerwegen is afhankelijk van de versnelling waarmee men rijdt. In de 2e versnelling is het verschil tussen asfalt en klinker zoân 7 %, in de 3e versnelling loopt het verschil op tot 15 %, in de 4e tot 25 % en in de 5e versnelling gebruikt de motor zelfs 40 % meer benzine op klinkers. Ook op slechte hobbelige asfalt wegen ligt het benzineverbruik een stuk hoger (10-20%). Momenteel voldoet ca. 20 % van de wegen in Emmen niet aan de normen (CROW), hetgeen te maken heeft met achterstallig onderhoud. Weliswaar is de toestand van de wegen de laatste jaren verbeterd, maar de CDA-fractie vindt dit percentage nog te hoog. Het scheelt de burgers enkele tientjes per jaar aan extra benzine
Onderzoek en artikel van Herry Thole, Statisticus en CDA-raadslid