Groninger piloot met eenmotorig vliegtuig van Amerika naar Nederland
Want Cappelle, die wordt vergezeld van een copiloot en een monteur, wil de eerste zijn die gebruik maakt van biobrandstof, een mengsel van kerosine en algen. Met zijn vlucht hoopt Cappelle tevens 250.000 euro in te zamelen voor Artsen zonder Grenzen, Piloten zonder Grenzen, Warchild en microkredieten voor boeren in Kenia. Rotary International Nederland heeft dit Kenia project als haar speerpunt genomineerd.
Omdat de vlucht niet zonder gevaar is wordt de Antonov 2 N244MJ uit 1955 en van Russische makelij per satelliet gevolgd door de European Space Agency. Via een webcam in de cockpit is de avontuurlijke vlucht live via internet te volgen. (www.aircentereurope.com)
Algen
De brandstof die wordt geproduceerd uit algen, wordt geleverd door Ingrepro. Dit bedrijf is in samenwerking met energiemaatschappijen net begonnen met de bouw van een nieuwe biobrandstoffabriek in Groningen. Volgens Carel Callenbach van Igrepro heeft olie uit algen de toekomst. âVeel meer dan koolzaad. Algen zijn ideaal omdat ze weinig ruimte nodig hebben en geen grond innemen waar ook voedsel verbouwd kan worden. Algen hebben bovendien per vierkante meter de hoogste productie.â
Op dit moment wordt een gelijkwaardige motor onder de meest extreme omstandigheden getest op zijn betrouwbaarheid. âDat is ook hard nodigâ, vertelt de ervaren piloot Cappelle. âWe hebben namelijk een route van 49 vlieguren verdeeld over twaalf dagen uitgestippeld, die begint in Los Angeles en eindigt in Eelde op Airport Groningen. We vliegen zeven uur per dag met een snelheid van ongeveer 170 kilometer per uur. We vliegen van Los Angeles naar New York, naar Canada door naar Groenland, via IJsland naar Schotland en Engeland waarna we eindigen in Eelde.â De vlucht begint op 1 augustus 2009. De landing op Eelde is gepland op 15 augustus om drie uur âs middags.
Om de Antonov 2 te kunnen voorzien van biobrandstof uit algen is het vliegtuig experimenteel gecertificeerd. âDat betekent ook dat wij onderweg veel zaken kunnen uitproberen. Onze bevindingen wisselen we uit met de luchtvaartautoriteiten, zodat kan worden aangetoond dat biobrandstof ook geschikt is om commercieel te gebruiken in de luchtvaart.â
Wie meer wil weten over dit avontuur kan zich in verbinding stellen met Ben Cappele CEO ACE. Zijn telefoonnummer is 0620-823657. Of kijk voor meer informatie op www.aircentereurope.com
De Antonov 2 N244MJ uit 1955 waarmee piloot Ben Cappelle de oversteek waagt van Los Angeles naar Eelde.