Schrijvers op het toneel in Amen
Recent was ze nog te zien in de film âHappy endâ, derde en laatste deel in de Leedvermaak-reeks van Judith Herzberg en Frans Weisz over een Joods familie. Nu debuteert ze met de roman âZomertijd Wintertijdâ. Hoofdpersoon is Julia Voorschot-Hulst, ooit een ambitieuze politici, die zich na een arbeidsconflict heeft teruggetrokken in de provincie. Op een stralende oktoberdag reist ze met de trein naar de Randstad, waar ze, met gemengde gevoelens, een bijeenkomst van oud-collegaâs zal bijwonen. In Amsterdam raakt ze betrokken bij een gebeurtenis, die de vraag oproept of de rust in haar leven slechts een kwestie van zelfbeheersing is geweest. In haar eerste roman geeft Catherine ten Bruggencate blijk van een even blijmoedige als venijnige kijk op het menselijk tekort. Ze woont sinds een paar jaar in Eesveen, in de kop van Overijssel.
Ook te gast is Erik Harteveld, samen met zijn schrijfpartner Sophie Timmer. Beiden zijn in Assen en directe omgeving opgegroeid. Harteveld studeerde Slavische talen in Groningen en Sophie Timmer Geschiedenis. Beiden maken programmaâs voor RTV Drenthe. Erik Harteveld is een multi-talent. Hij speelt gitaar en zingt, schrijft zân eigen teksten, is dichter, acteert en presenteert.
In de Drentstalige dichtbundel Hoss is dood (Zuidwolde 1985) hangt de geur van zijn kinderjaren op het Drentse platteland. De eeuwig zingende vliegenstrip (Groningen, 2008) is Nederlandstalige poëzie en werd landelijk goed ontvangen. Van 2006 tot 2008 was hij stadsdichter van Assen. Sophie Timmer publiceerde historisch werk in o.a. het tijdschrift Waardeel. Samen schreven Harteveld en Timmer de novelle Zwiers mechanisatie. Over beklemde jonge mensen op het platteland. Een naturalistische schets van Drenthe in de zestiger en zeventiger jaren.
In de rubriek Hemel of Hel staan persoon en werk van Willem Wilmink (1936-2003) centraal. Deze in Enschede geboren en overleden dichter en tekstschrijver heeft een groot oeuvre nagelaten. Wilmink weigerde onderscheid te maken tussen literatuur en lectuur, banaal en verheven. Hij hield ook niet van het verschil tussen poëzie en liedjes; voor hem was dat gelijkwaardig. Muziek was belangrijk voor hem; Wilmink speelde zelf accordeon en trad op met de groep Quasimodo. Harry Bannink maakte veel van de arrangementen bij zijn teksten. In Amen haalt hoogleraar Gillis Dorleijn uit Groningen herinneringen op aan Wilmink, die gastcolleges heeft gegeven aan de RUG. Ze trokken toen veel met elkaar op.
Presentatie: Annette Timmer en Albert Haar
Muziek: Margreet Puite (piano) en Petra Herbrink (fluit).
De Literaire Hemel, vrijdag 13 november in café De Amer in Amen
Aanvang: 20.30 uur
Toegang: ⬠9,50
www.literairehemel.nl